Artist
Part of exhibition
History
-
Konstpedagogisk fördjupning
Abraham Hendricksz van Beyeren (1620–1690, holländsk)
Stilleben med remmare och vattenmelon
Ett högt glas på fot, en remmare, är blickfånget i det här motivet. I det kupade glaset ser vi hur ljuset från ett spröjsat fönster reflekteras. Glaset är till hälften fyllt med vitt vin, vilket antyds både av den vinranka som ringlar sig upp över kanten på glaset och den klase med gröna druvor som ligger vid dess fot. Intill remmaren ligger det en vattenmelon. Den är uppskuren och lyser med sitt röda fruktkött. På bordet finns ett tennfat, två avbrutna rosa rosor, en vackert skalad citron och en kniv. Fatet och kniven är placerade så att de ligger ut över kanten på bordet, som för att demonstrera hur skicklig konstnären är på att skapa en illusion av tredimensionalitet.
Abraham van Beyeren föddes i Haag och hit återvände han efter sina studier i Leiden, gifte sig och fick tre döttrar. Under dessa tidiga år ägnade han sig mest åt marinmåleri. Efter bara några år dog hans första hustru och år 1647 gifte Abraham van Beyeren om sig med Anna van den Queborn (1625–1690), som själv var konstnär och kom från en konstnärsfamilj. Det var nu som han började arbeta med stilleben av olika slag. Men han hade svårt att få ekonomin att gå ihop och familjen flyttade ofta. Genom åren bodde man i Delft, Haag, Amsterdam, Alkmaar och Gouda innan man 1677 slutligen slog sig ner i Overschie, Rotterdam.
Mest känd är Abraham van Beyeren för sina fiskstilleben, men han utförde såväl blomster- som pronkstilleben (motiv med kinesiskt porslin, silver, glas och frukter) och vanitasstilleben (motiv där föremålen förknippas med livets förgänglighet och påminner om livets korthet). Eftersom han sällan daterade sina verk är det svårt att få en kronologisk överblick, men de flesta av hans pronkstilleben kan troligtvis dateras till omkring 1650–60-talet. Abraham van Beyeren var tydligt influerad av de samtida holländska mästarna inom stillebenmåleriet, Jan Davidsz. de Heem (1603–1683) och Willem Claesz. Heda (1594–1680).
Text producerad till Appen JOHNSON 2.0, 2020
Birgitta Åhlund /Bohusläns museum
En halvfylld remmare, ett grönt vinglas med hög och kraftig fot, utgör det huvudsakliga blickfånget i detta holländska stilleben. Remmaren är omgiven av en vattenmelon, vindruvor, vinranka, rosor och på ett fat med en kniv ligger en till hälften skalad citron. Allt är placerat på en gulbrun sammetsduk mot en bakgrund i en varm ton, där man ser att konstnären har intresserat sig särskilt för det infallande ljuset.
Stilleben är oftast inte bara avmålade ting utan dessa står även oftast för en rad symboler. Symboler som påminner om livets flyktighet och förgänglighet var vanligast. I den här bilden alluderar vinet och vinrankan på berusning och livets goda medan citronen påminner betraktaren om att livet även kan vara rätt surt ibland.
Konstnären, Abraham Hendricksz van Beyeren, räknas som en av de mest betydelsefulla holländska stillebenmästarna. Han målade gärna praktstilleben, dyrbara ting samlade i komposition där allt skulle vara lyxigt och storslaget. Här har han dock visat på en annan sida av sitt konstnärsskap, i ett stilleben som är betydligt enklare till sin sammansättning - även om den förstorade remmaren ger ett pompöst intryck.
Carlgren, Maria: Stilleben - betydelsefulla ting, Ur Bohuslän Konst. ÅRSBOK 1996. Konsten på Bohusläns museum. Bohusläns hembygdsförbund och Bohusläns museum. Uddevalla 1996.
Produktion
- KonstnärBeyeren, Abraham Hendricksz van
- Konstnär, ortNederländerna
Ägande
- Ägare av originalJohnson, John (1861 - 1951)
- History
John Johnson föddes i Naverstad i Bohuslän år 1861. Han gick på Uddevalla elementarläroverk. Flyttade därefter till Göteborg för att ägna sig åt affärverksamhet, främst vinhandel. Det var under denna tid som han skaffade sig en betydande förmögenhet.
År 1885 gifte sig John Johnson med Ingeborg Josefina Klemenson, född 1859 i Fredrikstad. Paret fick sönerna John Arne och Reidar Ring.
Mellan åren 1904 och 1928 bodde familjen Johnson i huvudsakligen i Stockholm med några kortare avbrott.
Från 1928 är Villa Hemmet i Ulricehamn paret Johnsons hem.
Fru Ingeborg Johnson avlider redan år 1932. John Johnson dör i november 1951.
Konstverken JJ01 - JJ67 utgör John Johnsons donation till Uddevalla stad genom testamente och utgör merparten av de tavlor han samlat sedan 1890-talet.
- Adress,Sverige (SE) Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
- ProfessionDonator Köpman
- GenderMan
- DigitaltMuseumSearch in «Johnson, John»
- History
- Ägare av original, ortSverige Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
Accession: 1953
Testamentarisk gåva till Uddevalla stad- Deposition från namnUddevalla kommun (1971)
- DigitaltMuseumSearch in «Uddevalla kommun»
- Ansvarig institutionBohusläns museum
- Deposition från ortSverige Bohuslän Västra Götaland Uddevalla Uddevalla Göteborgs och Bohus län
Classification
-
- Bildkonst (Outline)OU 532
References
-
- MuseikodS14UM
License information
Metadata
- IdentifierJJ02
- Part of collectionS14UM Konst
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedSeptember 2, 2016
- Date updatedOctober 23, 2023
- DIMU-CODE021046539630
- UUIDd2598447-95df-42ee-b1cb-22f16d417ff3
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».