History
-
Bilagepärm: Kopierad artikel "Agnes och Jon - ett konstnärspar", Teddy Brunius, 1992? samt förteckning över verk till salu på utställning på Galleri Ferm, Göteborg i februari 2005; artikeln sorterad på UM25679.
Bilagepärm: Kopia av ett brev skickat av den tyska konstnärinnan Gabriele Münter, Murnau, till Agnes Cleve den den 20 december 1950. Originalet finns troligen i Gabriele Münter- und Johannes Eichner-Stiftung, München; förmedlat av Ilse Holzinger via Brigitte Salmen, Schlossmuseum des Marktes Murnau i juli 2005.
Litteratur:
Konsthallen - Bohusläns museum, "Agnes Cleve & John Jon-And - två modernistiska pionjärer", (1995).
Utställningstext till "Kvinnor och konst", 8 mars - 6 juni 2004 på Bohusläns museum:
Agnes Cleve (1876-1951) begav sig efter studier för Carl Wilhelmson på Valand i Göteborg till Paris. Som resesällskap hade hon konstnären John Jon-And. Året var 1914 och båda var nyfikna på kubismen. Året därpå gifte sig paret Cleve/Jon-And och bosatte sig i Stockholm. Agnes målningar från tiotalet är en syntes av kubism och expressionism.
Agnes och John arbetade bra tillsammans. De ställde ut gemensamt och företog flera resor till bland annat New York, Tunisien, Italien och Spanien.
Sommarstället Hurdan vid Källviken i Dragsmark blev deras främsta bostad under första världskriget. Många motiv är hämtade därifrån.
Paret var nära vänner med Wassily Kandinsky och Gabriele Münter som uppehöll sig i Sverige en tid under krigsåren. De fick bland annat hyra Cleves och Jon-Ands Stockholmsateljé. Gabriele och Agnes gjorde också en Köpenhamnsresa tillsammans.
År 1927 var det åter dags att flytta till Stockholm. Maken hade fått dekorationsuppdrag på Operan. Agnes målningar blev mindre modernistiska under 1920- och 1930-talen. Hennes första separatutställning var på Gummesons konsthall i Stockholm 1929. Landskap och porträtt i olja samt akvareller från västkusten visades. Kanhända är museets akvarell en av dessa!
Bohusläns museums konsthall visade våren 1995 en större utställning med hennes och makens verk, Agnes Cleve & John Jon-And - två modernistiska pionjärer.
Angående fågelperspektiv: Modernisternas perspektiv var snarare fågelns än samhällets flanörer. Fågelperspektivet introducerades av de franska impressionisterna och slår igenom i svensk och tysk konst i början av 1900-talet.
Produktion: 1928
- KonstnärCleve, Agnes (1876 - 1951)
- Adress,Sverige (SE)
- GenderKvinna
- DigitaltMuseumSearch in «Cleve, Agnes»
- Konstnär, ortSverige
Accession: November 3, 1998
Köp- Säljare till museetJareteg, Bengt
- Levnadsort,Sverige (SE) Västergötland Västra Götaland Borås Borås Älvsborgs län
- ProfessionKonstsamlare
- GenderMan
- DigitaltMuseumSearch in «Jareteg, Bengt»
Classification
-
- Fiske (Outline)OU 226
- Båtar och fartyg (Outline)OU 501
- Bildkonst (Outline)OU 532
References
-
- MuseikodS14UM
License information
Metadata
- IdentifierUM026293
- Part of collectionS14UM Konst
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedApril 14, 2018
- Date updatedApril 14, 2023
- DIMU-CODE021047772822
- UUIDd2075787-b88e-4dea-88d5-e590d00cfedd
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».