Photo: Upplandsmuseet

Söma, nåla, binda – Nålbindning från Uppland

19 objects

I samband med vandringsutställningen ”Ull för livet” så visade Upplandsmuseet exempel på tekniken och en del bilder ur samlingarna i en monter på museet. Vantarna som visades i montern har namn från de socknar eller platser som använt sig av just den varianten på nålbindning och de flesta föremålen finns beskrivna i boken Söma nåla binda (Rothqvist, Liby, Andersson, Nyman).

Nålbundna eller sömade vantar var vanliga och flitigt använda fram till 1700-talet då den snabbare stickningstekniken slog igenom. I Uppland hölls traditionen att nålbinda levande in på 1900-talet. Idag är nålbindning populärt som traditionellt ullhantverk men även hos reinaktment- och lajvrörelserna, där man strävar efter att återskapa plagg och föremål i ursprungliga tekniker.

Här har vi publicerat de bilder som visades i montern och som ingår i Upplandsmuseets samlingar.