Digital marknadsföring är idag det självklara valet för att nå ut med sin produkt eller tjänst. Det har inte alltid sett ut så. Förr var fysisk skyltning ett sätt att göra kunder m...
Digital marknadsföring är idag det självklara valet för att nå ut med sin produkt eller tjänst. Det har inte alltid sett ut så. Förr var fysisk skyltning ett sätt att göra kunder medvetna om de varor eller tjänster som erbjöds och på så vis öka försäljningen. I samlingarna finns det skyltar och affischer som använts för att nå ut till potentiella kunder.
Flera av de skyltar som har suttit utanför butikerna är väldigt pedagogiskt utformade. Det går knappast att missförstå vad en skylt i form av ett ur vill visa! Urmakarskylten som kan ses nedan användes under 1800-talet av urmakare Ekegren i Kalmar och när kunderna kom gåendes längs gatan kunde de på långt håll se var butiken låg. Det är inte heller så svårt att föreställa sig hur en skylt för en hattmakare kunde se ut. Hattmakarskylten nedan är från 1800-talet och användes av J W Jacobssons hattmakeri i Kalmar. I tidningen Kalmar går det att läsa den 22 oktober 1884 att hattmakeriets konkurslager skulle realiseras till inköpspriser. Kanske var det bristfällig marknadsföring som ledde till konkurs?
Att bli Kunglig hovleverantör har länge varit en hedersutnämning och såklart något att stoltsera med i sin reklam. Ett äldre exempel på detta var Nürnbergs bryggeri i Stockholm som använde utnämningen i sin reklam för Nürnbergs lageröl, se affisch nedan. Nuförtiden kan företag ansöka om att bli Kunglig hovleverantör då de levererat varor eller tjänster till hovet i minst fem år. Utnämningen tilldelas företag som bevis på att dess produkter eller tjänster är uppskattade av någon medlem av Kungafamiljen.
När det gäller nutida krav på hur reklam får utformas är skillnaderna stora med hur det var tidigare. De affischer nedan som marknadsförde tobak målade gärna upp rökning som något exklusivt och som hörde det goda livet till. Inte en skymt av varning syns till. Idag finns det ett regelverk kring märkning och förpackning av tobaksvaror. När det gäller tobaksvaror måste tillverkare och importörer förse förpackningar med hälsovarningar där konsumenterna blir upplysta om riskerna med tobaksbruk. När det kommer till reklam för tobak till allmänheten så är det inte ens tillåtet.
Idag måste allt som sägs vid marknadsföring vara sant och gå att bevisa av företaget som står bakom reklamen. Förr kunde varor beskrivas som de utmärkta, bästa, finaste, yppersta, oöverträffade eller rekommenderade. Sådana ord får idag inte användas hur som helst i marknadsföring. Likheter finns däremot, framförallt när det gäller uppmaningar för att kunden ska öppna plånboken, eller ja, dra kortet. Köp nu! Beställ idag! Det kan vara klokt att hålla huvudet kallt och göra som Konsumentverket uppmanar, vara extra uppmärksam om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, då är det oftast det. Men vem skulle inte vilja smaka på Mazettis choklad med den finaste aromen?
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».