main article image

Det senaste inom meteorologiska studier - anno 1831

Ett unikt dokument som behandlar meteorologi finns i Flygvapenmuseums boksamling. Det är handskriften Om vattenmeteorerna eller nederbörden, sammanställt 1831 av vetenskapsmannen Nils Gabriel Sefström. Utifrån studier av utländska journaler sammanfattar Sefström viktiga observationer av nytta, enligt honon själv, framför allt för lantbrukare.

Nils Gabriel Sefström, (1787–1845), var en framstående svensk kemist och mineralog. Sefström var elev på Berzeliusskolan i Stockholm, professor vid Artilleriskolan 1818–1820 och föreståndare för Bergsskolan i Falun 1820–1838 samt ledamot i Bergskollegium från år 1839. Som kemist blev han mest känd för att han återupptäckte grundämnet vanadin på 1830-talet.

Vetskap om vattenmeteorerna eller nederbörden var nödvändig för lantbrukarna och även för många andra, med bättre verktyg och mer kunskap om mätningen av vattnets tillstånd i luften fick man veta att torka, regn och molnbildning inte, så som man trott förr, beror på tillfälligheter, utan kan förutses. I dokumentet refererar Nils Gabriel Sefström i fyra olika kapitel till artiklar i utländsk vetenskaplig press som berör kunskapen om nederbörden. Hur vattnet och vattenångan blir en del av luften, bildar moln och sedan faller ner som regn.

Ingående kapitel:

1mo Om vattnets upptagande i luften,

2do Om vattengasens utfällande i form af moln,

3tio Om molnens gestalt och förvandling till regn &

4to Om sättet att förespå nederbörden med begagnande af meteorologiska instrumenter.

Handritade molnskisser & tabeller

Dokumentet innehåller också skisser och studier om de olika molntyperna. Att se moln i himlen är det vanligaste. Likaså vet man att det finns olika typer av moln där var och en har olika egenskaper. I skriften beskrivs olika molntyper, vad de betyder och varför de bildas.

Typer av moln

Cirrus – kallas de moln som är långa, tunna och fördelas i form av parallella linjer.
Cirro-cumulus består av en stor samling av små rundade former eller i rader.
Cirro-stratus är de moln som är tunna och genomskinliga, då man även ser vart solen är.

Tabell för vindmätningar och barometer

En annan faktor som påverkar molnbildningen är luftrörelsen. Denna tabell visar förhållande emellan vindarna på 10 år.

Handskriften Om vattenmeteorerna eller nederbörden ingår som en del i Bill Bergmans samling som utgör grunden till Flygvapenmuseums boksamling. Skriften går att ta del av i sin helhet på Digitalt Museum. Där finns även en transkription av texten, att ladda ned.

• Teckning: J. Diez. Ur Jernkontorets historia (1955)

• Nils Gabriel Sefström, artikel på Nationalencyklopedin. (www.ne.se)

Text: Xufee Duraku och Sofia Svalmark