Selma Lagerlöf med gästerna Hugo Falk och hans dotter Eva taget vid julen 1924.
Selma Lagerlöf med gästerna Hugo Falk och hans dotter Eva taget vid julen 1924. Dan Gunner Attribution-NonCommercial-ShareAlike (CC BY-NC-SA)

Jul hos Selma Lagerlöf på Mårbacka

"Kyrkan var härligt upplyst med talgljus"

Skrivet av Selma Lagerlöf . Stockholm den 11 nov 1928

"Hemma hos oss firades julen på det gamla vanliga sättet, men några föremål, som då plockades fram, funnos inte, om man undantar litet julgransgrannlåt. Några mera ovanliga julseder tror jag inte heller förekommo . Vi bryggde julöl, vi bakade en julkuse av vörtbrödsdeg, som gömdes till såningstiden.

Vi hade gåskakor av vetedeg med korinter till julbordet. En stor, rund pepparkaka med en initial på, också för julhögen, och dessutom pepparkakor för julgranen. Vi stöpte vidare grenljus, klädde julgran och klädde ut en julbock (en gubbe i vargskinnspäls).

Maten var den vanliga med dopp, lutfisk, gröt och smörbakelser. Julklapparna utdelades först efter kvällsvarden. Kl. 6 nästa morgon for man till kyrkan, som var härligt upplyst med talgljus. Folk, som bodde långt borta i skogstrakterna använde bloss."

Detta minne är ett av många som publicerades i en skrift av Karlstads Husmodersförening inför julen 1930. Fler julminnen ur denna skrift hittar du här: [https://digitaltmuseum.se/0211813528780/varmlandska-julminnen]