Kostymer använda i uppsättningen "Den trekantiga hatten".
Kostymer använda i uppsättningen "Den trekantiga hatten". Stefan Persson, Dansmuseet

Den trekantiga hatten

Dansmuseets digitaliseringsprojekt Ordning och reda pågår för fullt. Projektets målsättning är att upprätta en intern databas samt att digitalisera museets samling och publicera den på digitaltmuseum.se. Hittills har 736 föremål och konstverk publicerats på DigitaltMuseum varav merparten är från Cramérbaletten. Dansmuseet är nu stolta att presentera nästa publicering: 129 föremål med anknytning till baletten Den trekantiga hatten.

Kostym använd i uppsättningen "Den trekantiga hatten". Attribution (CC BY)

Den trekantiga hatten (Le Tricorne) sattes ursprungligen upp av danskompaniet Ryska Baletten (Ballets Russes), med urpremiär den 22 juli 1919 i London. Handlingen utgick ifrån Pedro Antonio de Alarcóns roman med samma namn från 1874 och baletten var starkt influerad av spansk folkdanstradition. Uppsättningen beställdes av Ryska Balettens chef Sergej Djagilev, koreografin stod Léonide Massine för och musiken komponerades av Manuel de Falla. Ryska Baletten, som var ett av dåtidens största danskompanier, samarbetade ofta med konstnärer från det avantgardistiska toppskiktet. Till Den trekantiga hatten gav Djagilev konstnären Pablo Picasso i uppdrag att formge kostymerna, dekoren och till och med scenridån som användes under föreställningarna.

Hatt använd i uppsättningen "Den trekantiga hatten". Attribution (CC BY)
Krans använd i uppsättningen "Den trekantiga hatten". Attribution (CC BY)
Hatt använd i uppsättningen "Den trekantiga hatten". Attribution (CC BY)
Huvudknut använd i uppsättningen "Den trekantiga hatten". Attribution (CC BY)

I Dansmuseets samling ingår även tryckta versioner av Picassos originalteckningar till Den trekantiga hatten. På grund av upphovsrättsliga skäl har vi inte publicerat bilder på trycken, men övrig information om dem finns att läsa här på DigitaltMuseum. Om ni är nyfikna på att se bilder på trycken kan ni göra det via The Museum of Modern Art (MoMa).

Teckningarna är tryckta med pochoir-teknik och utgivna av Picassos agent, den framstående konsthandlaren Paul Rosenberg år 1920. Pochoir-tekniken var en form av speciell stencilteknik där litografier omsorgsfullt målades med samma färger som använts i originalet. Stencilerna och färgerna togs i många fall fram i samråd med konstnären, vilket gör trycken mycket exklusiva. Picassos skisser på Dansmuseet är gråtonade fotolitografier eller kollotyper. De är framtagna på japanpapper som sedan målades för hand på de ansedda ateljéerna André Marty och Daniel Jacomet et Cie i Paris. Skisserna är märkta med blindstämpeln ”EDITIONS P.R” vilket försäkrar om att de är utgivna av Paul Rosenberg.

Kostym använd i uppsättningen "Den trekantiga hatten". Attribution (CC BY)
Rock använd i uppsättningen "Den trekantiga hatten". Attribution (CC BY)

Den trekantiga hatten sattes sedermera upp i Sverige av Kungliga Teatern, numera Kungliga Operan. Med urpremiär den 30 april 1956 dansades 24 föreställningar av baletten, och koreografen Massine gästspelade själv i en del av dessa. I samband med den svenska uppsättningen sydde Operans skrädderi nya kostymer åt dansarna utifrån Picassos kostymskisser. Ett stort antal av kostymerna finns sedan 1985 bevarade i Dansmuseets samling. De publiceras nu för första gången digitalt, och finns att beskåda här.

Text: Axel Lidhäll och Merituuli Holm, Dansmuseet

Share to