Krocketspel utanför sommarvillan.
Krocketspel utanför sommarvillan. Okänd Attribution (CC BY)

Ann Katrin Pihl Atmers samling

Kulturhistorikern och författaren Ann Katrin Pihl Atmer har skänkt sin stora samling av fotografier och handlingar rörande sommarvillor i Stockholms skärgård till länsmuseet. Vi på Stockholms läns museum är mycket glada och stolta för att få förvalta detta material.

I samlingen finns ett stort material som rör avhandlingen från 1987, “Sommarnöjet i skärgården. Sommarbebyggelse i Stockholms inre skärgård 1860–1915”. Det är äldre fotografier som Phil Atmer samlat in, uppmätningsritningar och handlingar samt hennes egna bilder.

Vi har också fått överta en större samling diabilder från fotografen Jan Tham, som tillsammans med Pihl Atmer beskrivit livet i sommarvillorna i boken “Sommarnöjen vid vattnet” som utkom 2002.

Ann Katrin Phil Atmer arbetade under många år på Arkitekturmuseet, numera ArkDes och har skrivit en rad böcker bland annat “Livet som leves där måste smaka vildmark”, om sportstugerörelsen. Hon har också gett ut praktverk om Stockholms stadshus och Södermalm.