Technical DescriptionSkrovmaterial: Stål
Nuvarande maskintyp: Två trippelexpansionsmaskiner på 2800 hkr och 120 2800 hkr 3 cyl
Panna: Skotsk typ med fyra eldrörspannor
Speciell extrautrustning: Förlig trecylindrig trippelexpansionsmaskin på
Ursprunglig funktion: Isbrytare
Nuvarande funktion: Museifartyg
Ursprunglig typ: Ångfartyg
Yrkesfart fr o m år: 1915
Yrkesfart t o m år: 1977
Kring sekelskiftet 1900 expanderade svensk sjöfart, och därför behövde Stockholm stad en modern och effektiv isbrytare som kunde hålla farlederna öppna vintertid. Alltså byggde man Sveriges första havsisbrytare Isbrytaren II, senare Sankt Erik, efter amerikansk modell med både för- och akterpropeller. För att ha råd med bygget fick Stockholm stad ekonomisk hjälp från staten mot att man fick disponera isbrytaren för statliga uppdrag i och utanför Stockholm. Hon byggdes på Finnboda varv av Bergsunds mekaniska verkstad, sjösattes år 1914 och gjorde året därpå sitt första uppdrag. År 1958 genomgick Isbrytaren II en större modernisering: kommandobryggan byggdes in, kommunikationsradio samt radar installerades, koleldning byttes mot oljeeldning och Isbrytaren II döptes om till Sankt Erik. Efter att Sankt Erik pensionerats från isbrytning år 1977 blev hon från år 1980 museifartyg, och har sedan dess legat förtöjd vid Museipiren på Galärvarvet på Djurgården.