• Livkjol med gulgrönt lättvalkat ylletyg i livet, kantat i fram- och halskanterna med grålila konstsilkeband. Kjolen i mörkblått lättvalkat ylletyg och sydd av tre våder; bredd nertill 860 mm. Kjolen skodd med 82 mm brett (infärgat svart linne?) tyg. Sprund mitt fram som spungit upp (nu: 365 mm). Parti mitt fram utan rynk, resten rynkat. Svart bomullsband delvis invikt över kjolkanten, för förstärkning vid hopsömmandet med livet. Ej i höger sida 165 mm från sprundet. Livet fodrat med ljust bomullstyg. Tre hysk/hakpar i framkanten på livet. Konstsilkebandet är vikt över fram- och halskant, 15 mm syns på framsidan, 22 mm på insidan. Tre par runda silverfärgade maljor (ca 40 mm i diameter) på övre delen av framkanten. Broderi i rött tvåtrådigt ullgarn följer hals- och ärmhålet med start en bit nedanför axeln på framstycket. Det fortsätter på baksidan. Flätsöm, plattsöm, kråkspark, stjälkstygn. Som upphängning, två svarta bomullsband, fästade fram- och baktill för att förstärka axelbelastningen, ca 700 mm.Sprundet verkar inte färdigt, livets nederkant endast kastad, ingen avslutning. Konstsilkebandet inte heller avslutat i framkanterna.

Livkjol

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits