History
-
SJ:s starkade ånglok, typ R, var avsett för malmtågen Kiruna-Riksgränsen. Fem exemplar byggdes på svenska verkstäder åren 1908-1909. Bara sex år tidigare hade ett kraftigt malmtågslok tagits fram (typ Ma), vilket visat sig otillräckligt. Det var önskvärt att dragkraften skulle orka med 28 lastade malmvagnar och för detta ändamål byggdes R-loket, den enda svenska typen med fem kopplade axlar. Den kunde framföra 1300 tons vagnvikt, vilket motsvarade 28 lastade malmvagnar av dåtida typ, men inte ens detta räckte för de tunga malmtransporterna.
Malmbanan elektrifierades 1915. Starkare, elektriska lok sattes in i trafiken och R-loken hade därmed gjort sitt i övre Norrland. De ändå mycket starka ångloken sattes i stället in i vanlig godstrafik på andra linjer. Två lok såldes till den privatägda Gävle-Dala Järnvägar, varav det ena kom tillbaka till SJ i och med förstatligandet 1948 medan det andra skrotades. R-lok gick i trafik fram till början av 1960-talet på sträckan Borlänge-Falun-Mora. SJ:s R-lok ställdes av som krigsreserv fram till 1972 då lok nr 976 överlämnades till järnvägsmuseet medan modellens nr 978 skrotades.
Produktion: 1915
- TillverkareSJ:s Huvudverkstad Örebro
- TillverkningsortSverige Närke Örebro Örebro Örebro
Användning
Relation
Classification
References
-
- LitteraturreferenserSjöö, Robert. Tåg i tiondel, Katalog över den unika modellsamlingen av järnvägsfordon i skala 1:10, Sveriges Järnvägsmuseum, 2000, s 7.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm00068-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedOctober 16, 2019
- Date updatedDecember 12, 2023
- DIMU-CODE021028422672
- UUIDf7750f03-4a3f-44f0-a594-9e7dddb5fac4
- Tags