Vattenidrottsfesten i Marstrand. Kapprodd och en segelbåt. ::

  • Tags

1 comment

  • Fotografen Hallgren, som annars var ytterst välinformerad om segeljakter, tycks helt ha förbigått denna praktfulla racer, byggd föregående år på Jönköpings Mekaniska(!) verkstad. Således ingen träbåt utan i stål.
    Anledningen till Hallgrens förbiseende får nog tillskrivas att båtens rykte ännu inte nått honom. Denna fenkölsjakt hette Garm IV och beställdes till sommaren 1902 av den förmögne Göteborgs grosshandlaren Olof Mark (1873-1920) hos båtkonstruktören och maskiningenjören Gunnar Mellgren (1872-1929) av
    många ansedd som den främste småbåtskonstruktör Sverige någonsin haft trots att Mellgren bara var amatör. Garm IV eller store Garm var otroligt påkostad och helt avsedd för kappsegling, lägg märke till den uniformerade besättningen! Redan 1902 hade varit ett framgångsår för Mark som vid Kielregattan besegrade tyske kejsaren Wilhelm II:s 50 meter långa och 7 meter breda stålskonare med 929 kvm segel. Baron Krupp hade satt upp ett flott pris: en pokal med unik myntsamling som han visste att kejsaren skulle uppskatta, det blev emellertid Olof Mark som fick pokalen med sig till Gbg. Jämfört med Kejsarjakten var Marks Garm IV en miniatyr, men ändå den största racerjakt som byggdes i Sverige. Längden var drygt 18 meter, bredd 4m. och segelytan hela 253 kvm, ovanligt mycket för denna tid, detta tack vare en enormt hög rigg. På bilden är storseglet inte hissat mer än drygt halvägs, sedan bars ett stort toppsegel ovan den breda vantspridaren. 1906 Sålde Olof Mark Garm IV till Stockholmsbankiren G. A. Kyhlberger lika förmögen som Mark. Kyhlberger gav den namnet San Toy och hade jakten länge, kanske ända till sin död på 1920-talet? Mer bilder på Digitalt museum under namnen; Garm IV och San Toy.

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to