History
-
Bildsamlingen UMFA53408: 0001 – 0053 rör Arendals båtvarv. Varvet låg på Hisingen, mittför Älvsborgs Nya Fästning där Älvsborgshamnen i Göteborg ligger idag.
Uppgifter kring bildsamlingen har välvilligt ställts till förfogande av Bengt Olsson, son till varvsägaren och båtbyggaren Hjalmar Olsson.
”Hjalmar Olsson drev under 49 år (1920-1969) Arendals båtvarv tillsammans med sin bror David. De fick under årens lopp ett utomordentligt gott rykte såväl i Sverige som utomlands för sina högklassiga arbeten. Många stora segelyachter baxade under årens lopp ut genom varvsportarna för ett långt liv på havet (och ett högt andrahandsvärde).
David var den store träkonstnären medan Hjalmar skötte allt det andra som skall till för att affärerna skall gå bra. Vid sidan av detta gjorde han sig ett namn som konstruktör. Med sitt ritstift lyckades han överföra den gamla allmogekulturens arbetsbåtar med sina grova spantrutor till de allra vackraste små segelfartyg där man tydligt kunde känna igen allt som var bra i den gamla linjeföringen plus det nya som Hjalmar arbetade fram i kraft av sitt stora kunnande. Inte många av de egna konstruktionerna blev dock byggda på Arendals båtvarv. Där var golvytan belagd med större byggen. Men under dessa år fanns en mängd mindre varv uppefter den bohuslänska kusten och i rätt storlek för att bygga jullar och kosterbåtar, som ju var Hjalmars specialitet.
Långedrags Segelsällskap och Hjalmar Olsson utarbetade tillsammans mått och byggnadsregler för julleklasserna. Segelsällskapets stora intresse för julleklasserna kom att få stor betydelse för denna båttyps spridning. De strikta byggnadsbestämmelserna borgade för lång livslängd och ett gott andrahandsvärde, vilket ju i alla tider har uppskattats av köpare.
[I Bohusläns museum arkiv ingår ritningar från Arendals båtvarv under ARKIVNUMMER 242.] ”Ritningsnumreringen är inte den ursprungliga. Någon sådan fanns egentligen inte. Nu är den istället organiserad efter årtal och uppdelad på kosterbåtar respektive jullar och motorbåtar, för att man ska få en bättre överblick över utvecklingen. Kosterbåtar först, sedan jullar och till sist motorbåtar. Allra sist de ritningar som inte ingått i något nybyggnadsprojekt. Diverse specialjobb alltså.
Stig Ahlberg 1986.”
Hjalmar Olsson hade 6-årig folkskola, kompletterad med en kortare kurs i ritning på Slöjdföreningens skola när han var i 20-årsåldern. Han var mycket skicklig när det gäller tuschritning. Han ritade med dragstift och använde cykelekrar för att rita "spantrutor". Han använde även smala "ri" av teak. Även text och siffror gjordes med dragstift.
Stig Ahlberg var en av varvets kunder och lade ner ett stort arbete efter Hjalmar Olssons död med att katalogisera varvets ritningar. Han skrev även en historik över varvet, se ovan.
Museiföreningen Sveriges fritidsbåtar (MSF) har digitaliserat båtritningar i Bohusläns museums samlingar. Här ingår 64 båtritningar av Hjalmar Olsson. Materialet förvaras i Bohusläns museums arkiv och kommer att göras tillgängligt på DigitaltMuseum, www.digitaltmuseum.se
MSF har digitaliserat båtritningar i flera andra museisamlingar, bl.a. Sjöhistoriska museet. I Sjöhistoriska museets ritningssamling finns många exempel på båtar byggda på Arendals båtvarv, se deras ritningsdatabas.
Accession: June 15, 1992
Gåva- Givare till museetOkänd
Fotografering: 1950 - 1959 (1950-tal)
- FotografOkänd
Classification
-
- SkeppsbyggeriOU 396
- YrkesspecialiseringOU 463
- Båtar och fartygOU 501
License information
- License Public domain mark (CC pdm)
Metadata
- Copies1 Negativ, polyester
- IdentifierUMFA53408:0007
- Alternative name0007 - Litt/Subnr.
- Part of collectionS14UM Fotosamlingen
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedAugust 12, 2014
- Date updatedOctober 9, 2019
- DIMU-CODE011014344915
- UUID1a929fc4-b61f-4f49-87a2-4a84c0a96e41
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».