History
-
Ljungströmbåten Zinganee byggdes i ett exemplar vid Arendals Båtvarv.
Båtbygget följdes av tidningen Seglarbladet som dokumenterade arbetsmetoden på Arendalsvarvet. Möjligen är fotografierna i bildserien UMFA53408:0025 – 0044 tagna i detta sammanhang.
Namn: Zinganee
Modell: Twin Wing 620, TW 620
Längd 13m
Bredd 3 m
Djupgående 1.90m
Deplacement 7 ton, blyköl 3 600 kg
Segelarea 58 x 2 kvm (utslaget 112 kvm)
Masthöjd 19 m
Motor Gray 25 hk
Zinganee hade dubbelt skrov liksom Ljungströmbåtarna Vingen XII och Bella Donna (senare Ernst och s/y Signe)
Zinganee byggdes på uppdrag av Mr. Edward S. Moore i New York. Han var chef inom företaget ”National Bisquits Co.”, en skorptillverkare. Kontaktperson mellan Mr. Moore och Fredrik Ljungström var motorfabrikör Eric Benson i Malmö som sålde och marknadsförde Ljungströms båtar i USA.
Fredrik Ljungström var själv närvarande vid dopet på våren 1952.
De flesta båtar som såldes i USA, med början 1950, gick under namnet Twin Wing 155 och 175 samt en större Twin Wing 480.
De exemplar som seglades som reklambåtar i USA var 175:an "Kismet" och 480:an "Elly”.
Fredrik Ljungström skrev även artiklar till segeltidningar i USA, bl.a. en med titeln "Elements of Scientific Sailing"
Uppfinnaren, industrimannen och seglaren Fredrik Ljungström (1875 – 1964) konstruerade under perioden 1933 – 1953 14 olika Ljungströmkryssare, LJ-båtar, i storlekar från 15 – 80 kvm segelyta och från 1 – 14 ton. Alla hade den karaktäristiska ostagade bomlösa och roterande masten - LJ-riggen eller Ljungströmriggen - vridbar på en kullagerförsedd mastfot med ett dubbelt storsegel som kunde vikas ut till en spinnaker vid läns, men utan försegel. De flesta skrov var byggda i varianter av det s.k. cirkelbågskrovet, (CBS), ofta med negativt språng.
Fredrik Ljungström bodde från 1945 till sin död 1964 i Fiskebäckskil där också några av båtarna byggdes.
Litteratur:
Ljungström, Olle: Fredrik Ljungström 1875 - 1964. Uppfinnare och inspiratör. En familjär biografi av sonen Olle Ljungström. SMR - Svenska Mekanisters Riksförening, Stockholm 1999, s. 248.
Ljungström, Olle: Ljungströmsbåten 75 år 1933 - 2008. Historik, teknik, segling, sjösäkerhet, ros och ris och framtid. Eget förlag Olle Ljungström 2008.
Elektronisk källa:
Söderholm Mikael: Ljungströmare genom tiderna.
Internetsida 2013: https://sites.google.com/site/ljungstromare/
Ljungströmkryssare. Wikipedia. Internetsida 2013: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljungstr%C3%B6mkryssare
Enligt notering: "En Ljungström båt, "Zinganee", under byggnation vid Arendals båtvarv. Konstruktör: Fredrik Ljungström. Denna typ av båt byggdes bara i ett exemplar vid varvet och var ett beställningsuppdrag från kund i New York". Uppgiftslämnare Bengt Olsson, Göteborg, november 1990.
Bildsamlingen UMFA53408: 0001 – 0053 rör Arendals båtvarv. Varvet låg på Hisingen, mittför Älvsborgs Nya Fästning där Älvsborgshamnen i Göteborg ligger idag.
Uppgifter kring bildsamlingen har välvilligt ställts till förfogande av Bengt Olsson, son till varvsägaren och båtbyggaren Hjalmar Olsson.
”Hjalmar Olsson drev under 49 år (1920-1969) Arendals båtvarv tillsammans med sin bror David. De fick under årens lopp ett utomordentligt gott rykte såväl i Sverige som utomlands för sina högklassiga arbeten. Många stora segelyachter baxade under årens lopp ut genom varvsportarna för ett långt liv på havet (och ett högt andrahandsvärde).
David var den store träkonstnären medan Hjalmar skötte allt det andra som skall till för att affärerna skall gå bra. Vid sidan av detta gjorde han sig ett namn som konstruktör. Med sitt ritstift lyckades han överföra den gamla allmogekulturens arbetsbåtar med sina grova spantrutor till de allra vackraste små segelfartyg där man tydligt kunde känna igen allt som var bra i den gamla linjeföringen plus det nya som Hjalmar arbetade fram i kraft av sitt stora kunnande. Inte många av de egna konstruktionerna blev dock byggda på Arendals båtvarv. Där var golvytan belagd med större byggen. Men under dessa år fanns en mängd mindre varv uppefter den bohuslänska kusten och i rätt storlek för att bygga jullar och kosterbåtar, som ju var Hjalmars specialitet.
Långedrags Segelsällskap och Hjalmar Olsson utarbetade tillsammans mått och byggnadsregler för julleklasserna. Segelsällskapets stora intresse för julleklasserna kom att få stor betydelse för denna båttyps spridning. De strikta byggnadsbestämmelserna borgade för lång livslängd och ett gott andrahandsvärde, vilket ju i alla tider har uppskattats av köpare.
[I Bohusläns museum arkiv ingår ritningar från Arendals båtvarv under ARKIVNUMMER 242.] ”Ritningsnumreringen är inte den ursprungliga. Någon sådan fanns egentligen inte. Nu är den istället organiserad efter årtal och uppdelad på kosterbåtar respektive jullar och motorbåtar, för att man ska få en bättre överblick över utvecklingen. Kosterbåtar först, sedan jullar och till sist motorbåtar. Allra sist de ritningar som inte ingått i något nybyggnadsprojekt. Diverse specialjobb alltså.
Stig Ahlberg 1986.”
Hjalmar Olsson hade 6-årig folkskola, kompletterad med en kortare kurs i ritning på Slöjdföreningens skola när han var i 20-årsåldern. Han var mycket skicklig när det gäller tuschritning. Han ritade med dragstift och använde cykelekrar för att rita "spantrutor". Han använde även smala "ri" av teak. Även text och siffror gjordes med dragstift.
Stig Ahlberg var en av varvets kunder och lade ner ett stort arbete efter Hjalmar Olssons död med att katalogisera varvets ritningar. Han skrev även en historik över varvet, se ovan.
Museiföreningen Sveriges fritidsbåtar (MSF) har digitaliserat båtritningar i Bohusläns museums samlingar. Här ingår 64 båtritningar av Hjalmar Olsson. Materialet förvaras i Bohusläns museums arkiv och kommer att göras tillgängligt på DigitaltMuseum, www.digitaltmuseum.se
MSF har digitaliserat båtritningar i flera andra museisamlingar, bl.a. Sjöhistoriska museet. I Sjöhistoriska museets ritningssamling finns många exempel på båtar byggda på Arendals båtvarv, se deras ritningsdatabas.
Accession: June 15, 1992
Gåva- Givare till museetOkänd
Fotografering: 1951
- FotografOkänd
Classification
-
- Båtar och fartygOU 501
License information
- License Public domain mark (CC pdm)
Metadata
- Copies1 Negativ, polyester
- IdentifierUMFA53408:0033
- Alternative name0033 - Litt/Subnr.
- Part of collectionS14UM Fotosamlingen
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedAugust 12, 2014
- Date updatedOctober 9, 2019
- DIMU-CODE011014344948
- UUID08959231-0d2b-4e98-a421-0e05b8131afb
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».