Brudparet Arne och Ingrid Pettersen 1941

2 comments

• Brudparet på bilden är Ingrid och Arne Pettersen. Bröllopet var i en kyrka på Brooklyn i Newyork den 21 juni 1941. Ingrid var född i Gesäters prästgård den 27 november 1915, död i New York 8 april 1995. Hennes föräldrar var Alice och Daniel Sillén. Fadern var komminister. Ingrid var utbildad sjuksköterska vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Arne var född i Trondheim Norge 11 novemder1911, död i september 1999. Han flyttade på 1930-talet till Amerika och blev direktör i Fearnley & Eger Inc, New York. Paret fick tillsammans sex barn. Ingrid reste mitt under brinnande krig över till Amerika med M/S Remmaren den 21 maj 1941 och anlände New York den 5 Juni.. Sonen Eric har skrivit en liten bok, "Leap of faith", som handlar om hans föräldrar. Tips om boken kan fås av undertecknad.
  • Tack för din kommentar!

/Bohusläns museum