History
-
En segeljakt ute på Älvsborgsfjorden.
Henry Thorburn föddes den 13 juni 1875 och dog den 15 nov 1947. Han utbildade sig till civilingenjör vid KTH i Stockholm 1893-1897.
Källa: Bl a Svenska Släktkalendern 1913, 1920-21, Släktkrönikan Thorburn-Macfie 1947 (på Bohusläns museum).
Accession: 1993
Gåva- Tidigare ägareWalles, Janne
- Givare till museetLindmarker, Ingegerd
Fotografering: August 7, 1897
- FotografThorburn, Henry (1875 - 1947)
- History
Henry Thorburn född 13 juni 1875 - död 15 november 1947. Son till grosshandlaren och konsuln William Franklin Thorburn (1820-1903) och Agnes, född Jacobson (1844-1891) på Kasens herrgård, Uddevalla.
Henry Thorburn var utbildad civilingenjör (Stockholm 1893-1897). Verkstadschef med mera vid Uddevalla Gjuteri & Mekaniska Verkstad. Han var även direktör för Katrinedals pappersbruk. Gift 1913 med Annie-Bella Laurell (1891-1981). Paret hade sex barn.
Källor: Svenska Släktkalendern 1913, 1920-21. Släktkrönikan Thorburn-Macfie (på Bohusläns museum).
- Adress,Sverige (SE) Bohuslän Västra Götaland Uddevalla Uddevalla Göteborgs och Bohus län
- GenderMan
- DigitaltMuseumSearch in «Thorburn, Henry»
- History
Classification
-
- Topografi och geologiOU 133
- Båtar och fartygOU 501
License information
- License Public domain mark (CC pdm)
Metadata
- Copies1 Glasnegativ
- IdentifierUMFA54380:0208
- Alternative name0208 - Litt/Subnr.
- Part of collectionS14UM Fotosamlingen
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedAugust 13, 2014
- Date updatedFebruary 1, 2019
- DIMU-CODE011014436788
- UUIDccb4acfd-84b7-40fa-af76-307bf449a3a3
- Tags
1 comment
Dora på bilden, ritad av Gunnar Mellgren, byggdes samma år på beställning av GKSS som utlottningsbåt. Avsikten var samtidigt att vinna seglingen Orustpokalen som gick mellan
GKSS, SS Aeolus och SS Göterne i Gbg. samt SS Viken i Uddevalla. Banan sträckte sig från Långedrag runt Orust medsols och tillbaka. SS Viken hade också en ny båt Isa ritad av Albert Andersson liksom SS Aeolus med Race ritad av C. O. Liljegren. Efter en segling som inleddes med stiltje kom sedan både regn och storm, då hade Dora en ledning på 30 minuter. Under påfrestande förhållanden och mörker uppförde sig Dora strålande med C. O. Bothén vid rodret och kom redan under natten tillbaka till Långedrag. De överiga båtarna hördes inte av förrän på morgonen då de sökt nödhamn under nattens oväder. Dora segrade ytterligare än gång om Orustpokalen. Men redan 1898 hade Mellgren ritat den ännu extermare Verdande, en stålbåt för Hilmer Sterner i GKSS-styrelsen som blev Mellgren genombrottsbåt.
T, July 26, 2015
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».