• Scania Vabis, omkring 1968-70. Buss med vändskiva + trailer. Byggd
av ASJ, Linköping. AC-Län = Västerbotten.
    Photo: Postmuseum

Scania Vabis, omkring 1968-70. Buss med vändskiva + trailer. Byggd av ASJ, Linköping. AC-Län = Västerbotten.

1 comment

• Beställd av Postens Diligenstrafik i Lyxele. Det byggdes 2st på Scania Vabis B 76 chassi (bilden), 1st på Volvo B 58 chassi samt 2st på Scania Vabis B 110 chassi de sista av 1971 års modell. Motorerna på de sista fick turbomatning (ej original) med en effekt på 285 hk. En av 110:orna blev ombyggd till turnébuss och körde utrustningen till Susanne Alfvengren, Lena Philipsson, Europe och Permilla Wahlgrens allra första turnéer. Samt en mängd andra artister.