M/s ESTONIAS bogvisir, placerat på Muskö Örlogsbas. Föremålsnummer SM 28294.
Bogvisiret bärgades i oktober 1994 och placerades först i den finska staden Hangö. Hösten 1999 fick Sjöhistoriska museet visiret som gåva och då även regeringens uppdrag att lämna ...
Bogvisiret bärgades i oktober 1994 och placerades först i den finska staden Hangö. Hösten 1999 fick Sjöhistoriska museet visiret som gåva och då även regeringens uppdrag att lämna förslag på slutlig placering av M/S Estonias bogvisir. M/S Estonias bogvisir placerades först provisoriskt i Södertälje hamn och därefter på ön Älvsnabben i Haninge kommun. Sedan 29 september 2005 förvaras visiret i en klimatkontrollerad byggnad på Muskö, uppförd av Fortifikationsverket.
m/s Estonia hette tidigare VIKING SALLY och byggdes åt Rederi AB Sally på Åland (rederiflagga: AJ, efter ägaren Algot Johansson)). Fartyget sjösattes den 26 april 1980 och sattes in i Viking Lines trafik Stockholm-Mariehamn-Åbo. Vid jungfruresan var hon den näst största passagerarfärjan i Östersjön. 1981 köptes hon av Effjohn OY i Finland och fick namnet SILJA STAR. hon kom att trafikera Stockholm-Åbo. 1991 döptes hon om till VASA KING för att gå mellan Vasa och Umeå/Sundsvall och seglade under denna period under finsk flagg.
1992 återinfördes en rutt mellan Stockholm och Tallinn. Estline fick ensamrätt på sträckan i tio år och VASA KING köptes upp av ett svensk-estninskt företag för 320 miljoner kronor.
15 januari flyttades fartyget till den nya rutten coh döptes om till m/s ESTONIA.
Man kunde ta uppemot 2000 passagerare och besättningen var ca 150 man. 10 livbåtar och 63 livflottar fanns ombord, vilka rymde 2267 personer.
Den 27 september 1994 lämnade m/s ESTONIA Tallinn med 989 människor ombord. Hon gick natten till den 28 september under vid finska Utö. 137 av de 989 ombordvarande räddades.