Fartyg: GRETA LINNEA
Bredd över allt 6,75 meter
Längd över allt 18,34 meter
Övrigt: Greta Linnea anses vara den sista byggda roslagsslupen. Den mättes till 18,34 ...
Fartyg: GRETA LINNEA
Bredd över allt 6,75 meter
Längd över allt 18,34 meter
Övrigt: Greta Linnea anses vara den sista byggda roslagsslupen. Den mättes till 18,34 x 6,75 m och till bruttoreg.ton 34,81 resp. netto 22,92.
Roslagssluparna seglade med hö, halm, ved, tegel, sand, träkol mm till Stockholm respektive järnbruken i Bergslagen. Roslagslupar och jakter var talrika gäster i andra mälarhamnar som Uppsala, Västerås, Strängnäs, Mariefred etc och fungerade som lokala "lastfartyg" innan de utkonkurrerades främst av att tändkulemotorn blev mer allmänt förekommande som drivkälla. Flera roslagsskutor nedriggades till motorfartyg men tändkulemaskinens skakningar förstörde skroven som med tiden blev otäta och började ta in vatten varför skutorna fasades ut. Många lades upp nära land och bröts ned av is och väderlek.
Shipping & shopping
Övrigt: År 1921 sjösattes GRETA LINNEA av Yxlan (Blidö) med Mörtvike som hemmahamn, men bara tio år senare hade hon gjort sitt som vedjakt. I slutet av 1940-talet fick hon slutligen dela många vedjakters dystra slut. Skrovet bogserades till ett brobygge i Mälaren vid Kvicksund nära Eskilstuna och sänktes för att bli en av brons stenkistor.
Rosslagssluparna seglade med hö, halm, ved, tegel, sand, träkol mm till Stockholm respektive järnbruken i Bergsslagen. Rosslagsslupar och jakter var talrika gäster i andra mälarhamnar som Uppsala, Västerås, Strängnäs, Mariefred etc och fungerade som lokala "lastfartyg" innan de utkonkurrerades främst av att tändkulemotorn blev mer allmänt förekommande som drivkälla. Flera rosslagsskutor nedriggades till motorfartyg men tändkulemaskinens skakningar förstörde skroven som med tiden blev otäta och började ta in vatten varför skutorna fasades ut. Många lades upp nära land och bröts ned av is och väderlek.
ProfessionVedjakt
Other informationFartyg ort: Sve Uppland Blidö || Rederi: Johan Agaton Jansson || Rederi ort: Sve Uppland Blidö || Rederi år: 1920 || Varv: Karl Erik Jansson & söner || Byggort: Sve Uppland Vagnsunda Yxlan || Byggår: 1918-21 ||