Fartyg: MOTALA EXPRESS
Bredd över allt 6,63 meter
Längd över allt 35,67 meter
Reg. Nr.: 2815
Rederi: Rederi AB Kind, Motala
Byggår: 1895
Varv: Jönköpings Mekaniska ...
Fartyg: MOTALA EXPRESS
Bredd över allt 6,63 meter
Längd över allt 35,67 meter
Reg. Nr.: 2815
Rederi: Rederi AB Kind, Motala
Byggår: 1895
Varv: Jönköpings Mekaniska Verkstad
Övrigt: 1894-011 Beställd av AB Motala EXpressångare, Motala för leverans före den 1 augusti 1895. Kontrakterat köpbelopp 90.000 kr.
1895-07-24 Sjösatt vid sextiden på kvällen.
1895-08-21 Leveranstur från Jönköping mot Motala. I höjd med Visingsö södra udde stannar maskinen på grund av varmgång i kulisserna i högtryckscylinderns slid. Man sjösätter en livbåt för att ta sig in till Gränna och telegrafera till Motala om förseningen. Man kör sedan fartyget i sakta fart tillbaka till Jönköping för reparation.
1895-08-22 Levererad av Jönköpings Mekaniska Verkstad som Motala Express till AB Motala Expressångare, Motala. Leveransresan gick denna gång enligt planerna. Fartygets byggkostnad uppgår till 123.891 kr vilket betyder att varvet säljer fartyget med förlust.
1895-08-24 Första reguljära turen på traden Jönköping - Motala.
1899-04-15 Såld till det nybildade rederiet AB Jönköpings Expressångare, Jönköping för 75.000 kr. Fortsatt trafik på traden Jönköping - Motala.
1903-02-11 Insatt på traden Hjo - Hästholmen som ersättning för ångfartyget "Trafik" som grundstött vid Visingsö.
1903-05 Åter i trafik på traden Jönköping - Motala.
1915-05-10 Såld till Ångbåts AB Vista, Jönköping för 24.000 kr. Flyttar till traden Jönköping - Visingsö - Gränna.
1920-08-22 En brand utbryter ombord medan fartyget ligger förtöjt i yttre hamnen i Jönköping. Branden släcks snabbt av brandkåren men fartygets 20-åringe rorgängare, V. Strömberg, omkommer i lågorna. Utredningen efter branden visade att rorgängaren råkar välta en fotogenlampa i sömnen.
1921-04-22 Åter i trafik efter reparation.
1931-05 Såld till det nybildade rederiet AB Vättertrafik, Jönköping för 28.850 kr. Turisttrafik under sommaren på traden Jönköping - Visingsö - Gränna.
1962-11 Såld till Rederi AB Kind, Motala för 6.000 SEK.
1989 Såld till Bergmans Ångfartygs AB, Motala för 49.000 SEK.
2000-06-21 Går lätt på grund vid Aspa Bruk i Norra Vättern. Fartyget tar in vatten och skepparen väljer att köra upp på grunt vatten för att inte sjunka. De runt 70 passagerarna evakueras och när hålet lagats tillfälligt bogseras fartyget till en torrdocka i Motala för inspektion. Åter i trafik efter några dagar.
2003 Utbjuds till försäljning hos Djurgårdsvarvet.
2005-02-14 Såld till Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar, Stockholm för 5,0 milj SEK.
2010-09-23 Efter beslut tagits att flytta fartyget till Stockholm påbörjas kapning av förskeppet.
2010-09-27 Förskeppet kapat vid ett vattentätt skott.
2010-10-11 Fartyget lämnar kl. 08.10 kajen utanför Motala Docka för färd genom Göta Kanal till Gryts varv, Gryt där förskeppet ska svetsas fast igen.
2010-10-13 Lämnar kl. 16.30 den sista slussen i Mem och är nu ute i Östersjön.
2010-10-30 Lämnar kl. 08.00 Gryts varv, Gryt efter att förskeppet återmonterats. Ankommer Beckholmen, Stockholm kl. 20.10.
(Skärgårdsbåtar.se)