Expressångaren BOHUSLÄN på sin jungfruresa pingst 1914.
Fartyg: BOHUSLÄN
Bredd över allt 7,42 meter
Längd över allt 43,13 meter
Reg. Nr.: 5592
Rederi: Marstrands Rederi AB
Byggår: 1914
Varv: Eriksbergs MV
Övrigt: 1 ...
Fartyg: BOHUSLÄN
Bredd över allt 7,42 meter
Längd över allt 43,13 meter
Reg. Nr.: 5592
Rederi: Marstrands Rederi AB
Byggår: 1914
Varv: Eriksbergs MV
Övrigt: 1912-11 Beställd av Marstrands Nya Ångfartygs AB för leverans i maj 1914. Kontrakterad byggnadskostnad 217.500 kr.
1913-12-15 Sjösatt kl. 12.00. Döpt till "Bohuslän" av en av rederiets styrelseledamoter.
1914-04-05 Verkstadsprovtur.
1914-05-14 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstad som Bohuslän till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Leveransturen påbörjas kl. 10.00 och fartyget förs av kapten O A Skantze från Eriksberg mot Styrsö.
1914-05-19 Första reguljära tur på traden Göteborg - Marstrand - Smögen. På sträckan Göteborg - Marstrand får man ta max 406 passagerare och mellan Marstrand och Smögen är maxantalet 306 passagerare.
1915 Fartyget får sitt första passagerarcertifikat på 335 passagerare utomskärs. Vid trafik innanför Askims- och Hakefjordarna gäller max 463 passagerare.
1922 Får nytt passagerarcertifikat på 345 passagerare. På traden Göteborg - Marstrand via Albrektsunds kanal sommartid får man ta 477 passagerare.
1945-03 Grundstöter vid inloppet till Gravarne. Kvar på grundet över natten. Dras loss dagen efter av en av flottans minsvepare.
1951 Såld till det nybildade Marstrands Rederi AB, Marstrand för 95.500 kr.
1953 Trafik i Öresund på traden Helsingborg - Köpenhamn. Ombyggd. Akterdäcket byggs in.
1957 Åter trafik på traden Göteborg - Marstrand - Smögen - Gravarne.
1961 Trafik på traden Strömstad - Sandefjord.
1962 Såld till AB Sundfart, Malmö. Trafik på traden Strömstad - Oslofjorden - Sandefjord.
1963 Upplagd i Marstrand.
1965 Såld till Skrot & Avfallsprodukter (Torsten Johannisson), Göteborg för 40.000 kr för skrotning. Bogseras i februari till skrotningsvarvet på Ringön.
1966-01-11 Såld till Ångbåten Ekonomisk Förening, Göteborg för 60.000 kr. Driften sköts av Sällskapet Ångbåten som bildades 1965 för att rädda fartyget undan skrotning.
1966-06-27 Fartygets andra jungfruresa, en kort provtur utanför Göteborg.
1966-06-28 Första uppdrag. Färd till Lysekil för TV-inspelning om (landskapet) Bohuslän. Samtliga fd. bryggor anlöps.
2004-05-14 Fartygets 90-årsdag firas genom att man går samma tur som för exakt 90 år sedan. Eriksberg - Styrsö Bratten - Marstrand och tillbaka till Eriksberg.
2004-06-13 När fartyget lämnar Smögens brygga uppstår ett missförstånd mellan kaptenen och personalen i maskinrummet. Istället för att köra framåt fortsätter fartyget bakåt och kör på segelbåtar samt in i bryggan. Ingen person skadas men några chockas. Fartyget undersöks senare av Sjöfartsinspektionen men inga fel hittas.
(Skärgårdsbåtar.se)
Den inledande texten om jungfruresan pingst 1914 är således felaktig. Det framgår också av Bohusläns skorsten. År 1914 var den - liksom även idag - svart med ett smalt band. År 1951 blev den ljus med ett brett vitt band, när rederiet ändrades till Marstrands Rederi AB.
Peter Jitzmark,
November 28, 2014
Det skall stå; SVART MED ETT SMALT VITT BAND.
Peter Jitzmark,
November 28, 2014
Hej Peter Jitzmark,
Ditt påpekande om uppgiften i registerposten om fotograferingstillfället är alldeles riktigt; bilden togs 1953. Uppgiften är nu korrigerad i vår databas, men det kan dröja någon dag eller två innan detta framkommer i Digitalt Museum. Jag vill tacka dig för den uppmärksamhet du ägnat våra bilder och hoppas att du hör av dig igen om du har fler kommentarer. Robert Ekstrand, fotoarkivet på Sjöhistoriska museet
Robert Ekstrand,
December 15, 2014
Tack för vänligheten, återkommer gärna.
Skulle det ta ETT ÅR eller TVÅ ...? GOTT NYTT ÅR 2018!
Peter Jitzmark,
December 31, 2017
Send an inquiry
Your message will be sent to Sjöhistoriska museet.
4 comments
Som framgår nedan, är årtalet 1953!
Den inledande texten om jungfruresan pingst 1914 är således felaktig. Det framgår också av Bohusläns skorsten. År 1914 var den - liksom även idag - svart med ett smalt band. År 1951 blev den ljus med ett brett vitt band, när rederiet ändrades till Marstrands Rederi AB.
Peter Jitzmark, November 28, 2014
Peter Jitzmark, November 28, 2014
Hej Peter Jitzmark,
Ditt påpekande om uppgiften i registerposten om fotograferingstillfället är alldeles riktigt; bilden togs 1953. Uppgiften är nu korrigerad i vår databas, men det kan dröja någon dag eller två innan detta framkommer i Digitalt Museum. Jag vill tacka dig för den uppmärksamhet du ägnat våra bilder och hoppas att du hör av dig igen om du har fler kommentarer. Robert Ekstrand, fotoarkivet på Sjöhistoriska museet
Robert Ekstrand, December 15, 2014
Tack för vänligheten, återkommer gärna.
Skulle det ta ETT ÅR eller TVÅ ...? GOTT NYTT ÅR 2018!
Peter Jitzmark, December 31, 2017