Fartyg: MARIEFRED
Bredd över allt 6,07 meter
Längd över allt 32,64 meter
Maskinstyrka 350 ind hkr
Reg. Nr.: 4141
Rederi: Gripsholms-Mariefreds Ångfartygs AB
By ...
Fartyg: MARIEFRED
Bredd över allt 6,07 meter
Längd över allt 32,64 meter
Maskinstyrka 350 ind hkr
Reg. Nr.: 4141
Rederi: Gripsholms-Mariefreds Ångfartygs AB
Byggår: 1903
Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB
Övrigt: 1902-10 Beställd av Mariefreds Ångfartygs AB, Mariefred för leverans 15 april 1903. Kontrakterad byggnadskostnad 84.000 kr.
1903-02-21 Sjösatt.
1903 Levererad av Södra Varvet som Mariefred till Mariefreds Ångfartygs AB, Mariefred.
1903-04-14 Premiärturen på traden Stockholm - Sandviken - Mariefred.
1905-05-07 Mariefreds Ångfartygs AB går ihop med Ångfartygs AB Gripsholm och bilder tillsammans Gripsholms - Mariefreds Ångfartygs AB.
1907 Elektriskt ljus installeras.
1908 Överbyggnaden förlängs föröver varvid styrhytt och kommandobrygga flyttas fram en bit. Detta för att bereda plats för en navigations- och expeditionshytt för befälhavaren.
1942-10 Akterdäcket glasas in vid Hammarbyverken, Stockholm. Ombyggnaden kostar 7.380 kr.
1943 Matsalen rustas upp under hösten. Bl.a. ny väggpanel, nytt tak och nya fönsterbågar.
1966 Rederiet och fartyget övertagna av Föreningen Stiftelsen Skärgårdsbåten, Stockholm med Stig Dingertz i spetsen.
1976-07-17 Grundstöter vid Kalkudden utanför Mariefred.
1973-06-16 Grundstöter nära Sandvikens brygga på färd från Mariefred mot Stockholm. Propellern fastnar och fartyget kan inte längre ta sig fram. Storskär, som befinner sig i närheten under en resa till Strängnäs, kommer till undsättning. De 200 passagerarna på Mariefred tas över av Storskär som även tar Mariefred på släp kopplad längs sidan. Vid Slagsta möter Mälardrott upp för att överta bogseringen till Finnboda varv. Fartyget åter i trafik efter två veckor sedan propelleraxeln ersatts.
1980-05-07 En brand utbryter vid tretiden på morgonen på s/s Drottningholm som ligger förtöjd vid Klara Mälarstrand i Stockholm. Branden sprider sig till Mariefred som ligger bredvid. Drottningholm blir helt utbränd och på Mariefred skadas överbyggnadens främre del, styrhytten, livbåtarna och matsalen. Maskinisten Erik Fredriksson som övernattar ombord räddar sig genom att kasta sig Riddarfjärden. Fartyget flyttas samma dag till Mälarvarvet på Långholmen för uppröjning. Återuppbyggnaden genomförs senare på Kummelnäs Varv i Nacka.
1980-06-28 Fartyget åter i trafik efter återuppbyggnaden.
1981-05-20 Kraftig rökutveckling uppstår ombord och fartyget börjar driva. I närheten av Västerbron kommer Gurli till assistans och hjälper Mariefred tillbaka till kaj. Röken uppstod efter att packningen till mansluckan i ångpannan gått sönder.
1982 Ångpannan utdömd.
1983-03-11 En ny ångpanna lyfts i av kran nr 7 i Norra Hammarbyhamnen. Pannan som är tillverkad i Karlshamn, köps från AB Sunrod i Järfälla. Efter pannlyftet bogseras fartyget av bogserbåten Frode till Kummelnäs varv i Nacka för montering. Pannan och installationen kostar drygt 800.000 kr.
1986-05-22 Deltar i Uppsalas 700 års-jubileum med kung Carl Gustaf och drottning Silvia ombord.
1994-05-08 Ett elfel startar kl. 01.30 en brand ombord när fartyget ligger förtöjt vid Klara Mälarstrand i Stockholm. Övre däck bakom styrhytten och delar av mellandäcket förstörs. Fartyget flyttas till Beckholmen där repatartionsarbetet påbörjas redan samma kväll.
1994-06-02 Fartyget åter i trafik.
(Skärgårdsbåtar.se)