Fartyg: MOTALASTRÖM
Bredd över allt 6,89 meter
Längd över allt 31,80 meter
Reg. Nr.: 5823
Rederi: Rederi AB Göta Kanal, Göteborg
Byggår: 1916
Varv: Motala Verkst...
Fartyg: MOTALASTRÖM
Bredd över allt 6,89 meter
Längd över allt 31,80 meter
Reg. Nr.: 5823
Rederi: Rederi AB Göta Kanal, Göteborg
Byggår: 1916
Varv: Motala Verkstad
Övrigt: 1916-01-05 Beställd.
1916-03-15 Kölsträckt.
1916-06 Levererad av Motala Verkstad som Vieille Montagne III till Sven Otto Torell, Åmmeberg. Trafik för franska gruvbolaget Vielle Montagne som lastfartyg på traden Åmmeberg - Göteborg. Fraktar zinkmalm.
1930-12-09 Kolliderar med det tyska ångfartyget s/s Kressman och sjunker i Göta Älv vid Röda berget söder om Lilla Edet. Incidenten inträffar i mörkret på morgonen när man går söderut mot Göteborg vid färd med zinkmalm från Åmmeberg. Man möter det tyska fartyget på en plats där älven kröker kraftigt åt höger samtidigt som det råder stark ström. Eftersom man går med strömmen har man ingen möjlighet att sänka farten och s/s Kressmans bog träffar fartyget strax för om överbyggnaden. Besättningen ombord räddas med den eka som ligger på däck. Faryget bärgas av Röda Bolagets bärgningsångare Harald och Raketen och förs till Lödöse varv för reparation.
1957 Motoriserad. Nya huvudmaskiner, två 6-cylindriga Albin Marin diesel, 300 hk, 220 kW, installeras.
1967-03-01 Såld till Einar Arne Lennart Olausson, Mellerud för 125.000 kr och omdöpt till Arnö. Forsatt trafik med zinkmalm på Göta Kanal.
1973-10-01 Såld till Tord Göransson, Lidköping för 125.000 SEK.
1974-10-14 Såld till Kjell Karlsson, Kristinehamn och Per Rutgersson, Karlstad för 150.000 SEK. Ny hemort Karlstad.
1975-02-18 Såld till Gösta Albin Weistrand, Harge för 180.000 SEK och omdöpt till Vätterö. Trafik på Vättern.
1977 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DS11, 306 hk, 225 kW, installeras.
1983-04-12 Såld till Jan Christer Bertil Sjööh, Rottne för 190.000 SEK. Spannmålsfrakt på ostkusten.
1989-08-30 Såld på exekutiv auktion kl. 13.00 till Rederi AB Göta Kanal, Göteborg för 405.000 SEK och omdöpt till Motalaström. Ombyggd till passagerarfartyg vid Falkenbergs varv. Förlängd med 1,23 meter. Nya huvudmaskiner, Volvo Penta TAMD 162, 470 hk, 346 kW, installerade. Nytt tonnage 289/88.
1989-12 Såld till Rederi AB Titania, Göteborg för 4,06 milj SEK.
1990-06-25 Insatt i trafik på Göta Kanal på sträckan Töreboda - Vadstena - Berg. Även charter i Göteborg.
1990-11 Rederi AB Titania säljer 72,3% av fartyget för 11,205 milj SEK till Marininvest Trading AB, Göteborg där den största delägaren Bilspedition Shipping har 45,1% av aktierna. Stockholms Rederi AB Svea som namnändrats till Rederi AB Freja äger 1%.
1996-09-15 Övertagen av det nystartade dotterbolaget Göta Kanal Charter Stockholm AB. Chartertrafik i Stockholms skärgård och Mälaren.
1996-10-01 Omdöpt till Riddarholmen.
(Skärgårdsbåtar.se)
Other informationRederi: Rederi AB Göta Kanal, Göteborg || :: Varv: Motala Verkstad || :: Bredd över allt 6,89 meter || :: Längd över allt 31,80 meter || ::