Fartyg: LIDINGÖ
Bredd över allt 5,40 meter
Längd över allt 26,60 meter
Reg. Nr.: 2626
Rederi: Lidingö Ångslups AB
Byggår: 1891
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: 189...
Fartyg: LIDINGÖ
Bredd över allt 5,40 meter
Längd över allt 26,60 meter
Reg. Nr.: 2626
Rederi: Lidingö Ångslups AB
Byggår: 1891
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: 1891 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Lidingö till Lidingö Ångslups AB, Lidingö.
1907 Omdöpt till Lidingö II.
1911 Såld till Ångfartygs AB Lidingö - Brevik, Lidingö och omdöpt till Elfvik.
1912-06-27 Blir påkört av ångfartyget Brevik just efter att ha backat ut från Breviks centralbrygga. Brevik kör rakt in i Elfvik som får ett stort hål i sidan.
1913 Rederiet i likvidation men återuppstår som Nya Ångfartygs AB Lidingö - Brevik, Lidingö. Fartyget omdöpt till Brevik I.
1915-12-29 Rederiet i likvidation. Fartyget sålt till Waxholms Nya Ångfartygs AB. Fortsatt trafik på Lidingö.
1919 Flyttad till traden Stockholm - Saltsjöbaden - Kolström - Örsundet - Eknäs (Ingarö).
1946 Såld till Gustav Sixten Pettersson, Karlsängen, Vätö och omdöpt till Gneis. Ombyggd till lastfartyg och motoriserad.
1953-07 Såld till pr/John Algot Johansson, Göteborg för 66.000 kr och omdöpt till Benida. Ombyggd på Göteborgs Varv till tankfartyg. Trafik mellan Göteborg och Vänern.
1955 Rederiet ombildat till Rederi AB Benida, Göteborg.
1975-11-15 Såld till Agne Enar Gunnarsson, Göteborg och omdöpt till Långö 2.
1985 Såld till Bohus Varv Knut Tiderman AB, Bohus för 19.000 SEK.
? Såld till Mårten Landaeus, Göteborg.
(Skärgårdsbåtar.se)
LIDINGÖ byggs på Bergsunds MV 1891 och levereras till Lidingö Ångslups AB. 1907 döps hon om till LIDINGÖ II.
1911 säljs hon till Ångfartygs AB Lidingö-Brevik och döps om till ELFVIK.
1913 döps hon till BREVIK I, 1915 säljs hon till Waxholms Nya Ångfartygs AB:
1946 säljs hon, motoriseras och byggs om till lastfartyg och döps till GNEIS.
1953 säljs hon, ges namnet BENIDA och byggs på Göteborgs varv om till tankfartyg. 1975 säljs hon igen och döps till LÅNGÖ 2. 1985 säljs hon till Bohus varv.