Foto i maj 1954. Fartyget färdas mot Allmänna gränd påDjurgården
Fartyg: DJURGÅRDEN 4
Bredd över allt 5,40 meter
Längd över allt 20,82 meter
Reg. Nr.: 3956
Rederi: Stockholms Ångslups AB
Byggår: 1897
Varv: Brodins Varf, Gävle
Ö ...
Fartyg: DJURGÅRDEN 4
Bredd över allt 5,40 meter
Längd över allt 20,82 meter
Reg. Nr.: 3956
Rederi: Stockholms Ångslups AB
Byggår: 1897
Varv: Brodins Varf, Gävle
Övrigt: 1897 Levererad av O A Brodins varv som Nybron 2 till Ångfärje AB, Stockholm. Trafik mellan Nybroviken och Alkärret på Djurgården.
1900 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Djurgården 4.
1969 Går sitt sista år som ångfärja. Målas under våren, tillsammans med övriga djurgårdsfärjorna, brun eftersom en av djurgårdsfärjornas ägare, finansmannen Marcus Wallenberg, hade ett tidigt minne av att färjorna var bruna vid sekelskiftet.
1969-07-22 Trafik under två dagar tillsammans med Djurgården 3 mellan Logårdstrappan och kryssningsfartyget Cabo Samvicente som är på besök i staden. Ombord på färjorna vajar den spanska flaggan i ena änden.
1970 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm.
1970 Uthyrd som dykarpråm. Ligger utanför Dalarö.
1972 Motoriserad på Djurgårdsvarvet.
2004-03-16 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
2004-04-24 Första dagen i trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal på linjen Nybroplan - Vasabryggan - Skeppsholmen - Allmäna gränd.
2004-07-11 Får tekniska problem. Ersätts av Angantyr.
2005 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
2005-08-09 På tur mellan Allmänna Gränd och Nybroplan får man ett tekniskt fel strax utanför Vasabryggan kl. 11.50. Skepparen lyckas styra undan från bryggan och färjan kör med några knops fart upp i strandkanten bredvid bryggan. De 2 passagerarna ombord, två norrmän klarar sig utan skador och tar sig med ett leende iland. Färjan blir liggandes i strandkanten i ca 2 timmar tills sjöfartsinspektörer anländer till platsen, därefter bogseras färjan in till Nybroplan av Djurgården 7. Strandhugget beror på det elektroniska reglaget som återigen havererar.
2007 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sightseeing AB, Stockholm.
2009 Insatt i Stockholms Sightseeings trafik Hop on, hop off med anlöp även vid Slussen.
2010-08-18 När man skall lägga till vid Nybroplan kl. 17.25 så kör man in i kajen med ca sex knops fart sedan en vajer till backslaget brustit. Av ett 50-tal passagerare ombord skadas 24 personer lindrigt och tas omhand på kajen av räddningspersonal som kallats till platsen. Färjan ådrar sig skador och bogseras senare på kvällen till Hammarby-
kanalen av bogserbåten Tom. Olyckan utreds både av Strömma och Statens haverikommision. Repareras under hösten/vintern vid Kummelnäs varv AB, Nacka.
(Skärgårdsbåtar.se)