Huvudliggaren:
"a-c
Dopdräkt, bestående av påse och mössa av rött ylle med silverband, spetsar, rosetter m.m."
A.Doppåse, B. Dopmössa C+. Tre boksidor, vitlöksklyfta och lan av gulmetall.
A. Doppåse av rött tuskaftat ylletyg s.k. kamlott, påsen avsmalnande nedåt. Framsidan täckt med rader av silvergaloner och silverspetsar och i en rad i mitten 5 stora rosetter av sidenband i rosa, ljusgrönt och vitt med en bit hopsnodd silverspets i mitten. Övre delen av påsen av mycket fin linnelärft täckt med ett brett rosarött sidenband, samt en rad med trädd tyllspets tillsammans med en uddkant med vitbroderi, i tyllspetsens uddar är fäst små tofsar av rosa sidenband. kring halsöppningen omvikt remsa av vit trådgardin med invävda prickar. I nederkanten en uddklippt remsa av den röda kamlotten.
Påsen är vadderad på framstycket och fodrad med oblekt linnelärft.
Anm. Silverspetsarna slitna, enstaka hål efter skadeinsekter på baksidan.
B. Dopmössa av röd sidenrips, flickmodell med två sidstycken och ett mittstycke, sömmarna markerade med smala silverspetsar. Runt framkanten 2 cm bred silvergalon. Mössan lätt vadderad troligen med linblånor och fodrad med 2 olika kattuntryck, ett småmönstrat med romber i rött o brunt på ljus botten och ett med blommönster i samma färgställning. Kring innerkanten fasttråcklad remsa av linong kantad med tunn maskingjord spets som tittar fram som rysch kring ansiktet. Knytband av rosa sidenband. I ena änden på bandet finns en svart stämpel som kan vara en tillverkarstämpel eller hallstämpel men nu är oläslig.
C+. Längst ned i botten på påsen låg ett litet "paket" bestående av 3 blad ur en religiös skrift med rubriktexten: Berättelser om de obotfärdigas förhinder". Pappren omslöt dels en vitlöksklyfta, dels en liten bit bladguld(?) som avsetts skydda det odöpta spädbarnet.
Berit Eldvik april 2006
En vitlök kunde gömmas i dopdräkten som skydd mot de onda makter som hotade det lilla hedniska barnet under färden till kyrkan, innan det genom dopet fått kyrkans skydd. Psalmboksblad eller blad ur andra religiösa skrifter ansågs både skyddande och skulle göra att barnet fick lätt att lära sig läsa och skriva.
Lena Kättström Höök juni 2008