Part of exhibition
History
-
Ransoneringskort för drivmedel tilldelades alla bilister i januari 1974 i samband med den oljekris som utlöstes 1973. Samtidigt infördes ransoneringar av bränsle, värme från fjärrvärmeverk samt ransonering av varmvatten.
Drivmedelsransoneringen genomfördes i Sverige under några veckor 1974 med början den 8 januari. Det var Transportnämnden som hade hand om ransoneringen. Bakgrunden var de oljeproducerande ländernas beslut att kraftigt minska exporten av olja 1973. Oljeländerna i arabvärlden slöt sig samman i en kartell. Genom att minska världens oljeproduktion skulle man trissa upp priset. Det underströks att oljetillgången är begränsad och snart kommer att ta slut. Julafton 1973 dubblade länderna runt Persiska Viken oljepriserna och oljekrisen var ett faktum. En stor energisparkampanj startade i Sverige med ransonering av elektricitet från den andre januari 1974. Man införde restriktioner för belysning på allmänna platser, värmen i offentliga byggnader sänktes, bl.a. i skolbyggnader och Sveriges två tv-kanaler bidrog genom att på vardagar avsluta sändningarna klockan redan 21.45 för att på så sätt reducera elanvändningen.
Inför ransoneringen av bensin ringlade köerna långa till bensinstationerna när konsumenterna hamstrade. Ca. 100 liter bensin för sju veckor via ransoneringskort tilldelades varje registrerad fordon. Den bilist som menade sig behöva mer fick ansöka om extra tilldelning hos Transportnämnden. Redan den 30 januari tog ransoneringen slut, men priset på bensin chockhöjdes med 23 öre till 1:45 kr/liter. [1.45 SEK motsvarar 7.95 SEK i 2010 års penningvärde enligt omvandlingstabellen på Kungliga myntkabinettets hemsida 2011.]
Givaren berättar att detta var hennes första bil. Det var en svart Volkswagen med soltak. Eftersom pappan hade gård med bensintraktor fanns där bensinfat som hon kunde tanka ifrån. Därför kom detta kort aldrig att användas.
När givaren köpte bilen (år 1972 för 1 300 kronor) var den skyltad med PA-skyltar, det vill säga att den tidigare hade varit registrerad i Älvsborgs län. Hon fick köra runt som"P-bonne", ett tillstånd som inte gjorde en bohusläning stolt. Hon försökte få bilen omregistrerad till länsbokstaven O som var vad som gällde för fordon i Göteborgs och Bohus län. Men eftersom ett nytt registreringssystem med tre bokstäver och tre siffror skulle införas 1973 gick det inte att byta. Det första året fick hon alltså köra med PA-skyltar i Bohuslän. Bilen såldes sedan 1975.
Produktion: 1974
Användning
- Ägare av originalUhlman, Ingrid
- Ägare av original, ortSverige Bohuslän Västra Götaland Uddevalla Uddevalla Göteborgs och Bohus län
Accession: May 30, 2011
- Förvärvat frånUhlman, Ingrid
- Förvärvat frånSverige Bohuslän Västra Götaland Uddevalla Uddevalla Göteborgs och Bohus län
Classification
License information
Metadata
- IdentifierUM031565
- Part of collectionS14UM Kulturhistoriska samlingen
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedAugust 11, 2014
- Date updatedSeptember 24, 2022
- DIMU-CODE011024287618
- UUIDcce82699-8ed9-4c51-8d73-81977225d89e
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».