Mopeden är tillverkad 1953 av Nymansbolagen AB, Uppsala.

Färg: grågrön och beige. Motortyp: NV. Motornummer 5212.

Verktygslåda med 2 skruvmejslar, tändstiftsnyckel, hylsa, tändstift och specialnyckel.

Brukaren köpte den begagnad 1974 för att direkt skänka den till museet. Givaren skriver om sin enda tur med mopeden:

"Körd från "Bilbörsen" till Hyggestråket 4 efter kontroller en provtur till Sannes Minne och åter till Hyggestråket 4. God backtagningsförmåga. Även den svåra delen ESSO-tappen Mack-Fina. Härefter till museum."

Om Nymansbolagen AB på Wikipedia bl.a.:

Nymanbolagen bildas som ett resultat av alla företagsförvärv bildades Nymanbolagen AB 1947 som nytt moderbolag i koncernen. Företagets framgångar fortsatte, och 1949 skedde introduktion på Stockholmsbörsen. Samma år tillverkades också den 3-miljonte cykeln. Vid 1950-talets början räknades Nymanbolagen AB som en av norra Europas ledande cykeltillverkare jämte Monark. Koncernen hade vid denna tidpunkt cirka 1 300 anställda. I tillverkningsprogrammet togs nu även upp bland annat mopeder (1952), båtmotorer (1954) och motordrivna gräsklippare (1957). Apollocykeln blev en del av Nymansfären genom 1956 års förvärv av företaget M. Berlin & Co i Värnamo.

Se ämbetsarkivet UM111/74 Tillväxten för material med givarens noggranna anteckningar om mopeden, Serviceanvisningar för demontering, (originaltryck), Instruktionsbok i kopietryck, sänt från Nymanbolagen, tidningsartikel Teknikens Värld 7/54.

Obs! Ägarens namn på namnskylten är skrivet av en anställd på museet.

Ur punktnummerkatalogen 1958-1976:

Stig Samuelsson, Uddevalla.

Moped

Förvärvsort, se Värde.

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Share to