History
-
Båten är byggd på Bröderna Arvid och Gustav Karlssons Båtvarv i Svineviken, Orust.
Arvid Karlsson och hans bror Gustav hade börjat bygga båtar hos sin far i Rånäs. Bröderna flyttade till Svineviken 1917. Från början byggdevarvet fiskejakter.
1927 byggdes den första Långedragsjullen åt LSS, Långedrags Segelsällskap. Mellan åren 1927-1955 byggde varvet totalt minst 78 Långedragsjullar i de olika klasserna.
De först jullarna var J18-jullar och från 1931 byggde man J22:or. Under varvets sista tio verksamhetsår fram till 1987 byggdes inredningar till Najads plastbåta
Bröderna Karlsson i Svineviken byggde minst 21 J18 mellan åren 1927-1938. Därefter blev det en eller två om året fram till 1951.
Från 1944 bytte företaget namn till Bröderna Karlsson & Söner. Som mest var man nio båtbyggare i verkstaden; fyra bröder, fyra kusiner och Gustav Karlsson.
Båttypen Långedragsjulle är ritad av konstruktör Hjalmar Olsson, Arendals båtvarv i Göteborg. Måtten på J10 är alltid desamma, då denna är en entypsbåt, vilket ej övriga Långedragsjullar är. Det är seglets kvadratmeteryta som namnger Långedragsjullarna.
Mellan åren 1927 och 1969 byggdes 130 J18.
Hjalmar Olsson var bördig från Allmag på Orust, Bohuslän. Bohusläns museum erhöll 1990 en större donation omfattande Hjalmar Olssons hela efterlämnade ritningssamling av kosterbåtar, jullar och motorbåtar från år 1919 till 1967 samt en bildsamling rörande Arendals båtvarv. Ritningarna finns under Arkivnummer 242 och bilderna kan sökas under: UMFA53408:0001 – UMFA53408:0053.
Ca 926 Långedragsjullar byggdes totalt vid olika varv, främst i Bohuslän. Den var en populär fritidsbåt och familjebåt som också gärna kappseglades från 1930-talet till 1960-talet.
Totalt byggde 926 Långedragsjullar varav 120 fortafarande är seglande 2011.
J10: 602 byggda varav 39 är seglande 2011.
J14: 133 byggda varav 26 är seglande 2011.
J18: 130 byggda varav 27 är seglande 2011.
J22: 52 byggda varav 24 är seglande 2011.
J26: 9 byggda varav 4 är seglande 2011.
Information om Långedragsjullarna fanns i ett handskrivet register från 1930-talet, bevarat av Torsten Andersson i LSS, Göteborg. Registret utgör en grund till Julleregistret, en katalog över båtarna förd av Bengt Arne Runnerström , Uddevalla, på Internet sedan 2009. Sedan dess har informationen och historik om varje enskild Långedragsjulle utökats väsentligt med text och bild. Länk till alla båtarna, se Internetkälla 2013: http://www.julleregister.se/
I registret finns noggrann historik, ritningar, båtnamn, segelnummer, registreringsnummer, konstruktör, varv, byggnadsår, förste ägare, siste ägare, om båten seglar i dag och länk till varje båt med aktuella uppgifter och bilder.
Litteratur:
Artikel i tidningen Bohusläningen 1964-04-15.
Fredriksen, C.: EBBA och NYMF - nöjesbåtar vid Bohuskusten. BOHUSLÄN Årsbok 1999. Bohusläns museum.
Internetkälla 2011:Runnerström, Bengt Arne: Långedragsjullar. Båtdokgruppen, Skärhamn 2012.
Elektronisk källa 2013:
http://www.julleregister.se/lank_reg/oklassade_j18_finn.html
http://www.julleregister.se/
Användning: 2013
Accession: October, 2013
- Givare till museetBjörk, Inge
- FörmedlareRunnerström, Bengt-Arne
Produktion: 1932
- TillverkareBröderna Arvid och Gustav Karlssons båtvarv
- TillverkareKarlsson, Gustaf
- FörmedlareRunnerström, Bengt-Arne
- KonstruktörOlsson, Hjalmar
- TillverkningsortSverige Bohuslän Västra Götaland Orust Röra Svineviken Göteborgs och Bohus
Classification
-
- Båtar och fartyg (Outline)OU 501
- 5014 (Outline)OU 5014
- Fritiden och dess bruk (Outline)OU 517
- Motion och idrott (Outline)OU 526
License information
Metadata
- IdentifierUMFS190
- Part of collectionS14UM Kulturhistoriska samlingen
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedAugust 11, 2014
- Date updatedJune 21, 2022
- DIMU-CODE011024289152
- UUIDb01f0d60-f209-4d23-b01b-6a7087e9c6c4
- Tags
- J 10 långedragsjulle monsunen rånäsjulle
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».