Skulpturen ingår i en skulpturgrupp som omfattar 25 skulpturer föreställande gideonkrigare utrustade med fantasifullt utformade blåsinstrument, brinnande facklor eller lampor samt i vissa fall vapen. En krigare, 01890, saknar både instrument samt fackla eller lampa och krigare 02234 är enbart försedd med ett instrument. Konstruktionsmässigt och utseendemässigt ansluter skulpturerna till de romerska krigarna.
Färgspår
Vid bärgningen noterades spår av vit färg i ansiktet, ögonen och på bröstet samt rött på plymerna och eldslågan.
Placering på skeppet
Skulpturen är placerad på nedre delen av det övre akergalleriet.
Hela skulpturgruppen är fördelad mellan de övre låringsgallerierna, styrbord och babord sida, samt det övre aktergalleriet.
Ikonografi
Krigarnas attribut, trumpeter eller lurar samt facklor och lampor associerar osökt till två fysikaliska företeelser: ljud och ljus. Med sina rustningar associerar krigarna också på ett naturligt sätt till krig. Till krig hör ljud och ljus - ljudet i form av härskrin, trumpetstötar eller liknande, ljuset exempelvis i syfte att vägleda de stridande vid anfall nattetid eller att sticka fiendeläger i brand. Det ligger därför nära till hands att uppfatta de romerska krigarna som agerande i en stridsscen.
I Gamla Testamentet skildras den israeliske ledaren Gideons bedrifter. I Domarboken berättas hur israelerna under Gideon lyckades driva midjaniterna på flykten genom en slug uträkning. På Herrens inrådan avdelar Gideon 300 man. Herren säger till Gideon: "Med de tre hundra män...skall jag frälsa eder och giva Midjan i din hand". Gideon delar så sina män i tre hopar och utrustar dem med basuner och krukor i vilka de döljer brinnande facklor. Nattetid närmar man sig midjaniternas läger och på ett tecken från Gideon stöter man i basunerna, krossar krukorna och blottar de brinnande facklorna samt ropar: "Herrens och Gideons svärd!" Resultatet blir stor förvirring i fiendelägret och midjaniterna flyr hals över huvud.
I texten ovan beskrivs två faser av händelseförloppet i berättelsen. I den första fasen talas det om facklor gömda i krukor, i andra fasen om blottade facklor. Redan en flyktig blick på skulptursviten är nog för att konstatera att bägge faserna av händelseförloppet åsyftas. Figurerna är nämligen återgivna dels med facklor gömda i krukor, framställda som lampor med klart synlig låga, dels med blottade facklor. Avsikten bör ha varit att återge ett historiskt händelseförlopp, omfattande två på varandra följande "scener".
Ämnet - härföraren som med en handfull män och med Guds hjälp slår en till synes övermäktig fiende - är en variation på temat Davids seger över Goliath och synes ägnat att väcka uppmärksamhet i religionskrigens tidevarv. För Gustav II Adolf var Gideongestalten dessutom påtaglig. I den situation landet befann sig under senare hälften av 1620-talet var det inte svårt för Gustav II Adolf att se på sig själv som en sentida Gideon, av Gud utvald till redskap i kampen mot det onda.
Mot bakgrund av Gideongestaltens ställning i samtida svensk ideologi ter sig fullt logiskt att möta motivet i Vasas konstnärliga utsmyckning. Det var ett, med hänsyn till de yttre omständigheterna, avsiktligt valt och komponerat motiv, tillkommet som resultat av ett på förhand uppgjort bildprogram för utsmyckningen, avsett att illustrera kungens syn på sig själv och sin mission i världen.
Gideonmotiven hör inte till bildkonstens mer vanliga motiv. L Reau ger i "Iconographie de l''''art chrétien" (del II) några exempel på dess förekomst. I katedralen i Antwerpen kan noteras en staty från 1600-talet föreställande Gideon av Quellinus d y samt en målning av J Pileur (d 1638; Louwern) där segern över midjanterna återges. Gideons historia finns också representerad på kopparstick med motiv ur Gamla Testamentet av Antonio Tempestas (d 1630). (Reau L , Iconographie de l''''art chrétien, 1956).
Av större intresse i detta sammanhang är en serie på sex blad med scener ur Gideons historia, kopparstuckna av okänd gravör (möjligen Hieronymus Cock) efter tecknade förlagor av Maerten van Heemskerck från omkring 1561. Nummer fem i serien återger hur Gideons här överraskar och besegrar midjaniterna. Männen, liksom Gideon själv, är iförda romerska muskelpansar och rikt sirade hjälmar samt blåser i långa lurar eller basuner. De är vidare utrustade med amforaliknande krukor eller hjälmliknande kärl ur vilka eldslågor flammar.
Illustrerade utgåvor av Bibeln bör ha fungerat som inspirationskällor. Den Lutherska Bibeln, utgiven i Wittenberg 1572, innehåller ett kolorerat träsnitt som föreställer Gideon och hans män iklädda 1600-tals rustningar, medan utgåvan från 1583 (Frankfurt am Main) visar Gideon iklädd romersk rustning. Den svenska bibelutgåvan från 1618 (Gustav Adolfs Bibel) avbildar Gideon i romersk rustning.
Bildsnidare är sannolikt Hans Clausink.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 23, s. 122-133.
Text in English: The group comprises 25 sculptures depicting warriors equipped with imaginatively designed wind instruments, burning torches or lamps and in some cases weapons. One warrior is the exception to the rule: No. 01890 has neither an instrument nor a torch or lamp. No 02234 is only equipped with an instrument. From a constructional point of view these instrumentalist warriors are carved in the same manner as the Roman warriors.
Traces of colour were still visible when the sculpture was brought to the surface; white on face, eyes and chest, red on plumes and flames of fire.
Location on ship
The sculpture is located on the lower part of the upper quarter gallery on the starboard side.
The warriors are located on the upper quarter galleries, starboard side and port side, and the upper stern gallery.
Iconography
The attributes with which the warriors are equipped, the horns, torches and lamps clearly relate to two physical phenomena: sound and light . War is associated with warriors and their weapons. Sound and light are a part of war - the sound of trumpets and shouting regiments, light leading troops into battle at night and torches to set enemy camps on fire. It is not far fetched, therefore, to imagine these Roman warriors participating in war.
The Old Testament describes the Israeli leader Gideon''''s exploits. The Book of Judges describes how Gideon used a clever trick and thereby succeeded in driving the Midianites away. The Lord advised Gideon to separate 300 men from his forces. Gideon listened to the Lord and divided his 300 men into three groups and issued them with empty pitchers in which they hid burning torches. Gideon''''s men approached the Midianite camp at night fall, and with a signal from Gideon they blew their trumpets and broke the pitchers thus revealing the torches. Confusion reigned in the enemy camp and the Midianites were routed.
The specific text describes two successive phases in the story. In the first phase of the attack the torches are said to be concealed in pitchers, in the second phase, they are exposed. Both phases of the battle are depicted in the Vasa sculptures since the torches are shown both in pitchers and exposed. It seems it was intentional to show both phases of the event.
The subject itself - the leader with only a handful of men and God''''s help, conquering an apparently superior force, is a variation on the David and Goliath theme - gained attention in time of religious war. The character of Gideon had special significance for Gustaf II Adolf. The situation in Sweden during the latter part of the 1620''''s - war with Poland and probable intervention in Germany''''s religious war - lead the King to identify with Gideon. It must have been easy for him to see himself as a latter-day Gideon, chosen by God to do battle against evil. The Gideon figure was a perfectly logical motif to use when decorating the Vasa as it illustrated the King''''s view of himself and his mission in the world.
The Gideon motif is not commonly used in the decorative arts, but there is a series of six copper-plates with scenes from the history of Gideon by an unknown artist (possibly Hieronymus Cock) from sketches by Maerten van Heemskerck dated around 1561. Number five in this series shows Gideon surprising and conquering the Midianites. Gideon and his men are clad in Roman thorax armour and richly ornamented helmets and blow on long ram''''s horn or trumpets. They are also equipped with pitchers or bowls from which flames appear.
Illustrated editions of the Bible may have served as additional sources of inspiration. The Luther Bible printed in Wittenberg in 1572, includes a coloured woodcut representing Gideon and his men clad in sixteenth century armour, while the edition printed in 1583 (Frankfurt am Main) depicts Gideon in Roman armour.
Woodcarver is probably Hans Clausink.
Literature
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 23, pp. 122-133.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum 1975-1988.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».