Putton ingår i vasavapnet, som består av en skulpturkomposition sammansatt av flera skulpturer.
Vid bärgningen noterades spår av guld i puttons hår samt eventuellt spår av vit färg.
Placering på skeppet
Vasavapnet är placerat på akterspegeln, i utrymmet mellan två fönster på den vägg som bildar det undre aktergalleriets övre del. Puttons placering i vasavapnet är på höger sida om skölden, sett från betraktaren. Puttons pendang har fyndnummer 00979.
Vasavapnets utförande i sin helhet
Sköld med sädeskärve under kunglig krona. Skölden stöttas eller hålles av två bevingade putti med lövade kvistar i händerna, omgivna av rik fruktornamentik eller festoner. Puttina står på ett postament dekorerat med rullverksspiraler. Rullverksspiralerna är utformade så att de bildar krumma vädurs- eller gumsehorn till två diffusa djurhuvuden. De båda puttina omges av ett veckrikt draperi.
Heraldik och ikonografi
Vasen, som under tidigare delen av 1500-talet kunde gestaltas på olika sätt, fick mot slutet av århundradet alltmer formen av en halm- eller sädeskärve. Som sådan anses den ha uppfattats av Gustav II Adolf, som vid stormningen av Riga 1621 skall ha fäst en halmvippa vid sin hatt och därvid yttrat till sitt folk: "här hava I vasen att skynda er efter".
Sedan 1560-talet var vasasköldens heraldiska färgsättning fastställd: en gyllene vase lagd över en snedbjälke i silver eller vitt som delade skölden i två fält, ett övre blått och ett undre rött. Vasavapnets snedbjälke har troligtvis varit markerad enbart genom färg.
Vasavapnets förekomst på skeppets akterspegel kan förklaras utifrån två faktorer. Dels förekom vapnet i dess egenskap av kungens familjevapen eller ättemärke och hade som sådant en given plats i akterspegelns skulpturala komposition vid sidan av landets vapen, riksvapnet. Dels tjänstgjorde vapnet som en symbol för skeppets namn. Vasa var ju uppkallat efter en heraldisk bild i landets riksvapen, nämligen hjärtvapnet, vasen, som alltså var den regerande kungadynastins, Vasaättens, vapenbild. I det här aktuella vasavapnet möter oss kungafamiljens släktmärke i renodlad form.
Vasavapnet är placerat på det parti av akterspegeln som svarar mot amiralskajutan. Det var härifrån som den befälhavande amiralen utövade sitt kommando, och i den händelse kungen befunnit sig ombord bör amiralskajutan ha utgjort hans naturliga uppehållsort. Denna del av akterspegeln tillmättes troligtvis ett speciellt värde och reserverades för en utsmyckning med anknytning till kungen och hans ställning.
Sedan äldre tider har olivkvisten symboliserat fred. Puttinas olivkvistar bekräftar troligtvis att vasadynastins uppkomst 1523 betytt en förändring från ett krigiskt synsätt till ett fredligt. Det är möjligt att det refererar till det frihetskrig som Gustav Vasa förde mot danskarna och i vilket Sverige blev befriat från danskt ledarskap. De yppiga festonerna skulle utan tvivel symbolisera det materiella välståndet och det framåtskridande som var resultatet av freden. Den naturalistiska kärven torde ha en liknande symbolisk funktion. Den är snidad så att de separata stråna, axen och kornen är mycket tydliga, med avsikt att ge känslan av böljande kornfält. Följaktligen uttrycker vasaemblemet genom sitt karakteristiska utförande och sin lättbegripliga symbolism vasadynastins praktfulla beskaffenhet och dess betydelse för Sverige.
Den ornamentik som vi möter i vasavapnet, så som draperier, fruktfestoner, rullverk och gumse- eller bockhuvuden, är av nederländsk 1500-talstyp, med rötter i Bos och Floris groteskdekoration.
Bildsnidare är sannolikt Johann Thesson som, utifrån grafiska groteskförlagor, har utfört vasavapnet.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 8, s. 52-54.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet 1975-1988.
Inventerat 1974.
Text in English: The putto is a part of the coat of arms of the Royal Vasa dynasty. The coat of arms is a larger composition, consisting of a number of individually carved sculptures.
When the sculpture was brought to the surface, traces of gold could be observed in the putto''''s hair and probably white paint.
Description of the Vasa coat of arms
A shield with a corn sheaf under a royal crown. The shield is supported or held by two winged putti with olive branches in their hands and surrounded by rich fruit ornamentation or festoon and a heavily-folded drapery. The base of the putti is decorated with scrollwork. Combined with the animal heads in between the scrolls, the scrollwork take on the appearence of ram horns.
Location on ship
The sculpture composition is placed on the lower stern gallery, in the centre line of the stern. The shield and the base are placed in centre of the coat of arms.
Heraldic analysis and iconography
During the early sixteenth century the sheaf was portrayed in a variety of ways but by the end of the sixteenth century it looked more and more like the straw or corn sheaf as seen on the Vasa family coat of arms. This apparently is the way Gustav II Adolf saw it and, in the attack on Riga in 1621, he is said to have fastened some straw to his hat and then said to his people: "Here is the corn you must rush to follow!"
The heraldic colours of the Vasa dynasty coat of arms were firmly established in 1560: a golden sheaf of corn over a bar of silver or white that divided the shield into two fields, an upper one in blue and a lower in red. No carved cross bar has been found on the shield of the Vasa coat of arms and it has been assumed that the bar was merely painted on.
Two explanations are offered for the presence on the ship''''s stern of the Vasa dynasty''''s coat of arms. Firstly, it was the King''''s own coat of arms, and therefore merited a place on the stern''''s sculptural composition together with the national coat of arms. Secondly, it also served as an emblem of the ship, a symbol of the Vasa''''s name. The Vasa was in fact named after the reigning Vasa dynasty. Hence, on this particular coat of arms, the dynastic emblem of the Royal Family is unadulterated and enlarged.
Since ancient times the olive branch has been a symbol of peace, and in giving each of the putti an olive branch the intention was probably to state that the rise to the throne of the Vasa dynasty in 1523 meant a change from warlike ways to peace. It is possible that the olive branch refers to the war of liberation fought by Gustav Vasa against the Danes, in which Sweden was freed from Danish hegemony, ending years of armed conflict. The festoons of lush fruit symbolize the material prosperity that followed as a result of the peace. The sheaf of corn played a similar symbolic function. It is carved so that the separate straws, ears and grain are all clearly distinguishable. This was intended to conjure up in the viewer''''s mind undulating fields of corn.
This type of ornamentation, consisting of draperies, festoons of fruit, scrollwork and rams'''' heads, is of sixteenth-century Flemish type, with origins in the grotesque decoration of Bos and Floris.
Woodcarver is probably Johann Thesson who, working from prints of grotesques, have executed the entire Vasa coat of arms.
Bibliography
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 8, pp. 52-54.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».