Övre del av relingslänk föreställande triton. Skulpturen ingår i en skulpturgrupp som omfattar 23 skulpturer. Ursprungligen har det på var sida om skeppet suttit sju relingslänkar. Varje relingslänk har bestått av två separat snidade skulpturer; en svängd triton placerad ovanpå en drake, säl eller hybrid av drake och delfin. Endast 23 av de ursprungliga 28 skulpturerna har påträffats.
Av färgspår att döma har relingslänkarna varit målade i rött och gult.
Placering och funktion på skeppet
Tritonen och den tillhörande draken är placerade vid relingen på övre däck, på styrbord sida av skeppet. Relingslänkarna har förbundit eller länkat samman en relingslist med dennas fortsättning på en lägre nivå.
Ikonografi
Troligtvis gestaltar tritonerna och de under liggande drakarna eller sälarna havsguden Proteus från den grekiska mytologin. Proteus brukar gå under namnet "den gamle i havet" och var enligt Odysséen Poseidons undersåte med tillhåll vid ön Faros utanför Egypten, där han vaktade Poseidons sälhjordar. Han behärskade konsten att kunna förvandla sig till djur eller växter, eld eller vatten.
Berättelserna om Proteus och hans förvandlingskonster utgör ett av motiven i Ovidius diktverk "Metamorphoses". De populära metamorphoserna har troligen tjänat som idégivare vid utformningen av relingslänkarna. Det konstnären eller konstnärerna sökt gestalta tycks vara Proteus i färd med att utföra några av sina många förvandlingsnummer. Som exempel finns triton 01826 i kombination med drake 01769. Genom att inte antyda fortsättningen på tritonens kropp utan istället låta drakens långa stjärt ringla sig högt upp på tritonen, har konstnären velat antyda att den senare automatiskt går över i draken, m a o en gradvis övergång från en gestalt till en annan. Genom att framställa havsguden i två versioner eller skepnader samtidigt, vill konstnären markera att det är själva förvandlingsmomentet han sökt återge. I de fall där tritonen finns i kombination med sälar framställs troligtvis Proteus i färd med att förvandla sig till de djur som han var satt att vakta - Poseidons sälhjord.
Bildsnidare okänd.
Litteratur
Soop, H., The Power and The Glory, Stockholm 1992. Kategori 47, s. 204-211.
Inventerat 1974.
Text in English: The upper part of a railing link shaped like a Triton. The figure belongs to group of 23 sculptures. Originally there were seven railing links on each side of the ship, each railing link consisting of two separately carved sculptures; a curved Triton placed above a dragon, seal or hybrid of a dragon and a dolphin. Only 23 of the 28 sculptures have been recovered.
The railing links were painted in red and yellow, judging by the remaining traces of paint.
Location and function on the ship
The Triton and the dragon are located on the railing of the upper deck, on the port side of the ship. The railing links have held together or linked a railing with its extention at a lower level.
Iconography
The Tritons, combined with dragons or seals, probably depict the sea god Proteus, from the Greek mythology. Proteus usually goes under the name "old man of the sea" and, according to the Odyssey, he was Poseidon''''s subject and belonged on the island of Pharos off the coast of Egypt, where he looked after Poseidon''''s herds of seals. He possessed an ability to turn himself into an animal or a plant, into fire or water.
The accounts of Proteus and his art of metamorphosis forms one of the themes of Ovid''''s poem "Metamorphoses". The popular "Metamorphoses" also probably provided the idea for the forms of the railing links, for what the artist or artists have attempted to create can hardly be other than Proteus in the act of performing a number of his many changes. For example there is Triton No. 01826 combined with dragon No. 01769. By not suggesting the extension of the Triton''''s body but, instead, by allowing the dragon''''s long tail to coil itself high up on the Triton, the artist wished to suggest that the latter turns automatically into the dragon, in other words, to indicate the gradual transition from one being or creature into another. Both figures represent in this way the ancient sea-god; in the upper figure we see him as a natural being, in the lower he has turned himself into a dragon or the like, and the artist, by casting him simultaneously as two beings, wished to show or to represent the very moment of metamorphosis. In those cases where the Triton is combined with a seal Proteus is in the act of turning himself into the animal that he was charged to look after - Poseidon''''s herd of seals.
Woodcarver is probably Mårten Redtmer.
Bibliography
Soop, H., The Power and The Glory, Stockholm 1992. Category 47, pp. 204-211.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».