Skulpturen ingår i en skulpturgrupp som omfattar 17 stycken stora och rakar pilastrar, individuellt skurna med skiftande ikonologiskt innehåll. Samtliga pilastrar utom en, 05950, är utrustade med ett föremål eller attribut som kan tolkas symboliskt.
Placering på skeppet
Skulpturen är placerad på det främre tornet på nedre låringsgalleriet, styrbord sida.
Ikonografi
Vid medeltidens slut hade det utvecklats en allmän astrologisk-kosmologisk föreställningsvärld där olika himlakroppar, identifierade med antika gudomligheter, ansågs utöva stort inflytande på människorna med förmåga att påverka såväl materia som temperament. Trots kyrkans försök att bekämpa den så som vidskepelse betraktade astrologin spelade denna en stor roll för 1500- och 1600-talsmänniskan och varje individ betraktades som stående under inflytande av himlakroppar. Människans olika temperament - det sangvinistiska, det koleriska, det melankoliska och det flegmatiska temperamentet - associerades med himlakropparna Jupiter, Mars, Saturnus och Venus- samt med olika former av materia, d v s de fyra elementen; luft, eld, jord och vatten.
Associeringen av det mänskliga temperamentet (mänskliga psyket) med himlakroppar och materia utsträcktes ibland till att även omfatta de fyra årstiderna, varvid våren kom att motsvara det sangvinistiska temperamentet, sommaren det koleriska, hösten det melankoliska och vintern det flegmatiska.
Pilastrarna i den aktuella skulpturgruppen kan ses som symboliska framställningar av de fyra årstiderna, de fyra temperamenten samt de fyra elementen. Ett antal lurblåsare, har kommit att hamna utanför den ikonologiska analysen. Möjligen kan dessa tänkas som alternativ till de skulpturer som representerar elementen luft och vatten.
De fyra årstiderna omfattas av skulpturerna 00609, 05948, 00601 samt 23063. Skulptur 00609 med attributet blomsterknippe representerar våren. Sommaren representeras troligtvis av skulptur 05948 som håller en utslagen blomma. Hösten representars av skulptur 00601som håller ett ymnighetshorn. Vintern representeras troligtvis av skulptur 23063 som föreställer en herm iklädd rustning.
De fyra elementen omfattas av skulpturerna 00596, 01182, 05804 samt 23091. Skulptur 00596 med attributet brinnande fackla representerar eld. Skulptur 01182 har en orm som ringlar sig kring nacken. I dåtidens konst symboliserades Jorden av ett däggdjur eller, så som fallet är här, av en reptil: ormen. Skulptur 05804 som föreställer en lurblåsande herm respresenterar troligtvis luft. Vattnet representeras troligtvis av skulptur 23091. Hermen håller något som ser ut att vara en fisk mot sitt bröst samtidigt som skulpturens nedre parti är skuret på ett sådant sätt att det kan liknas vid vatten. Ett alternativ till representanten för vattnet är skulptur 02148 som håller en snäckformig lur i sin högra hand. Snäckan var också en symbol som representerade havet.
De fyra temperamenten omfattas av skulpturerna 01734, 01811, 05947 samt 05950. Skulptur 01734 med attributet draget svärd representerar det sangvinistiska temperamentet. Det koleriska temperamentet representeras av skulptur 01811 som håller ett svärd i skida, berett att dras ur. Skulptur 05947 stöter en dolk i bröstet och representerar sålunda det melankoliska temperamentet. Det flegmatiska temperamentet representeras av skulptur 05950 som återger en herm med rofylld uppsyn.
Detta försök till identifiering av pilastrarna med årstider, element och temperament får inte betraktas som definitivt. Tveksamheten är stor och de flesta pilastrar är, ur ikonologisk synpunkt, både tvetydigt och inte särskilt preciserat framställda. Å andra sidan hör det aktuella motivkomplexet till de mera populära i äldre bildkonst och det i sin tur har medfört att de olika ämnena kommit att gestaltas på mycket varierande sätt och inom vida ikonologiska gränser.
Bildsnidare okänd.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 20, s.101-110.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet 1975-1988.
Inventerat 1974.
Text in English: This group of sculptures comprises 17 large, straight pilasters, carved individually with varying iconographical content. All the pilasters except one, No. 05950, are equipped with an object or attribute wich may be used as a starting point in attempting an iconological interpretation.
Location on ship
The sculpture is located on the forward turret on the lower quarter gallery on the starbord side.
Iconography
A general astrological-cosmological symbolic world, where various heavenly bodies were identified with ancient gods, had developed by the end of the medieval era. These heavenly bodies were believed to exert great influence over people and possess the power to influence both matter and temperament. Despite the efforts of the Church to combat this superstition, astrology played a particulary important role in sixteenth and seventeenth century society and every individual was believed to exist under the influence of heavenly bodies. Mans'''' different temperaments - sanguine, choleric, melancholic and phlegmatic - were associated with different heavenly bodies; Jupiter, Mars, Saturn and Venus respectively. This was also true of the various forms of matter, that is to say the four elements, in this order: Air, Fire, Earth and Water.
This association of the human temperament (the human psyche) with heavenly bodies and matter was extended occasionally even to include the four seasons, in which spring came to represent the sanguine temperament, summer the choleric, autumn the melancholic and winter the phlegmatic.
The pilasters could be identified as symbolic interpretations of the four seasons, the four temperament and the four elements. A few of the pilasters, a number of the instrument-blowing herms, have been excluded from the iconological analysis. The figures could be seen as possible alternatives to the sculptures representing air and water.
The sculptures Nos. 00609, 05948, 00601 and 23063 depict the four seasons. Sculpture No. 00609 with a budding bouquet of flowers may represent Spring. The flower in bloom of sculpture No. 05948 would symbolize Summer. Sculpture No. 00601holding a cornucopia represents Autumn. Winter is probably represented by sculpture No. 23063, depicting a herm clad in armour.
The sculptures: Nos. 00596, 01182, 05804 and 23091 depict the four elements. Sculpture No. 00596 with its flaming torch appears to symbolize Fire. The serpent in sculpture No. 01182 acts as a symbol for Earth. Air may be represented by one of the following, Nos. 05804, 00173, 00803 or 05913 as these herm pilasters blow wind instruments. No. 23091 may symbolise Water because the herm holds what looks like a fish, against its chest. Also the lower part of the herm has been carved in a manner that could be interpreted as simulated water. Water could also be represented by No. 02148; the herm has a trumpet or horn in its right hand shaped as a conch shell, which occasionally served as a symbol for the sea.
The sculptures Nos. 01734, 01811, 05947 and 05950 depict the four temperaments. Sculpture No. 01734 with his sword drawn represent the sanguine temperament. Sculpture No. 01811 represents the choleric temperament; it depicts a herm with its right hand on the handle of its sword, ready to jerk it from its scabbard. Sculpture No. 05947 is stickning a dagger in his chest which probably represents the melancholic temperament. The phlegmatic temperament is probably represented by sculpture No. 05950, depicting a herm with calm and relaxed features.
This attempt to identify the pilasters in accordance with the four seasons, elements and temperaments respectively, is not to be regarded as definitive or final. There is considerable doubt and most of the pilasters are ambiguous from an iconological point of view and not very precisely portrayed. On the other hand, this particular motif complex was one of the most popular in older graphic art and this in turn led to these various subjects being portrayed in a wide variety of ways and within a wide iconological range.
Woodcarver unknown.
Literature
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 20, pp.101-110.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum 1975-1988.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».