Dokumenterat 2017.
Ena halvan av kollerstocksmaskaronen.
Se även fyndnummer 07441.
Fyndomständigheter:
Vid utgrävningen av det övre batteridäcket akterut påträffades maskaronen in situ, om än något förskjuten, vid det hål i däcket - på den del av övre batteridäck som senare skulle visa sig vara styrhytten - genom vilket kollerstocken gick.
Placering och funktion på skeppet
Kollerstocken var med sin nedre ände fäst vid rorkulten och utgjorde alltså det redskap med vars hjälp rorgängaren kunde manövrera skeppet. I hålet i däcket var den drygt 4 meter långa kollerstocken infattad i det så kallade kollerstockslagret, en anordning som var förutsättningen för att rorgängaren skulle kunna påverka rodret genom att föra stocken mot styrbord eller babord, alltså i tvärskeppsriktning.
Det var kring detta kollerstockslager maskaronen låg, placerad i fartygets längdriktning med den utdragna "hakan" mot aktern och hjässan mot fören. Maskaronens vidöppna mun motsvarar öppningen i däcket för kollerstocken, och munnens avsevärda bredd samt de fasade "mungiporna" motiveras av att kollerstocken behövde maximalt manövreringsutrymme.
Någon direkt praktisk funktion i sammanhanget fyllde inte maskaronen utan var endast till för att dekorera och dölja hålet i däcket och det däri befintliga kollerstockslagret.
Bildsnidare okänd.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 60, s. 230-231.
Utlånat till "The Mary Rose Trust", Portsmouth, England, 1996-1998 samt Sydney 2001-2002.
Utställd i "Makten och härligheten", Vasamuseet 2002.
Inventerat 1974, 1996, 2001, 2002 samt 2020.
Text in English: The left half of the whipstaff mask.
Site location
The mask was found in situ during the excavation of the upper gun deck; slightly displaced from the hole in the deck through which the whipstaff was led.
Location on ship and function.
The lower end of the whipstaff was made fast to the rudder stock and was used by the helmsman to manouevre the ship. In the hole in the deck the four-metre-long whipstaff was held in what was called the whipstaff bearing, an arrangement that was a precondition for the helmsman to be able to move the rudder by moving the whipstaff from side to side.
The mask was placed around the whipstaff bearing, with the extended chin towards the stern and the head towards the bow. Its open mouth matched the hole in the deck for the tiller. The extremely wide mouth with its bevelled sides are explained by the need to manoevre the whipstaff as freely as possible.
The mask had no practical function other than to decorate and conceal the hole in the deck and the whipstaff bearing as much as possible.
Woodcarver unknown.
Bibliography
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 60, pp. 230-231.
On loan to "The Mary Rose Trust", Portsmouth, England, 1996-1988.
Inventoried 1974, 1996, 2002 and 2020.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».