Producer
History
-
Sandkilen, vedskutan, piggeskutan, jakten, båttypen hade många typnamn, användes för husbehovsseglation. Båttypen var mycket vanligt förekommande i Stockholms skärgård under 1700-, 1800- och första hälften av 1900-talet. Det finns ett ej bekräftat påstående att F H af Chapman skulle vara arkitekten bakom båttypen som med ett ringa djupgående kunde transportera avsevärda mängder last. Man fraktade in hö, ved, träkol, sand, tegel och liknande produkter till Stockholm men också till flera städer i Mälaren. I början av 1920-talet föll många skutor offer för motoriseringen, det sattes in tändkulemotorer i båtarna och de riggades ned. Tändkulans starka vibrationer förstörde många skrov så att de blev otäta.
Vid olympiaseglingarna i Stockholm 1912 kappseglade skärgårdsborna med sina piggeskutor och segla kunde dessa farkoster, ypperkligt anpassade för Stockholms skärgårdar som med sina ibland höga öar tjuvade vinden, dvs läade. Tack vare segelkontsruktionen tog sig som regel piggeskutan fram i alla fall. I dag finns bara repliker kvar förutom sandkilen Helmi som restaurerades utanför Sjöhistoriska museet för ett antal år sedan.
Shipping & shopping
Utställningstext: "Vi blev åtföljda av ett stort antal ved- och torgskutor /.../ de glider i väg med hög fart /.../. De seglades och roddes alla av kvinnor vilka syntes hantera dem med stor skicklighet. I Sverige kan kvinnorna ro, gräva och fiska, fullt lika bra som män; och de fördubblar på detta sätt befolkningens arbetsföra styrka, vilket är en sak av stor betydelse i ett land med få invånare". Så skrev en irländsk sjöofficer som seglade i Trälhavet 1862.
Runt huvudstaden fanns varianter på ungefär samma slags båtar. De fick sin form under medeltiden. Båtarna fanns på öarna och på fastlandet runt Uppsala, Stockholm och i Mälaren. De kan kallas för sandkil, vedskuta, piggeskuta, jakt, roslagsskuta, rospigg med mera. Dessa mindre enmastade båtar var livsviktiga för att människor skulle kunna byta varor med varandra. De seglade in grönsaker, frukt, fisk, hö, sand, tegel och ved till städerna.
Under olympiaden i Stockholm 1912 vet vi att skärgårdsborna kappseglade med sina båtar. De väckte stor förvåning då de seglade förbi de båtar som byggts särskilt för att kappsegla med.Tillverkad 1922 på modellkammaren i Stockholm under ledning av amiral Hägg.
Produktion: 1922
- TillverkareÖrlogsvarvet i Stockholm (1550 - 1969)
- TillverkningsortSverige Stockholm Stockholm
Classification
References
-
- FotoreferenserFo 183030dig(1-5); Fo 87.098 AB, Fo 78002 A
- HänvisningOmskrivet äldre registerkort
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier O 00156
- Part of collection Sjöhistoriska museets föremål
- Owner of collection SJÖHISTORISKA MUSEET
- Institution Sjöhistoriska museet
- Date published August 15, 2014
- Date updated November 12, 2024
- DIMU-CODE 011024822575
- UUID 4dd6c9a0-06c3-4c2c-8b7b-d8ae688f4eb8
- Tags