History
-
18 december 1924 strandade barkskeppet Tärnan vid Hovs hallar utanför Båstad. Hon var på väg mellan London och Karlskrona i barlast. Vinden var VSV med en jämn och frisk bris. Ombord fanns fjorton man och två kvinnor. Konstapeln hade vakten och "torde genom grov vårdslöshet ha förorsakat olyckan", som det står i källorna. Tärnan gick hårt på klipporna och vattenfylldes. Vid undersökningen visade det sig att hela botten var uppriven. Hon kondemnerades dagen före julafton och såldes på nyåret till kapten Edson, Viken, för 4000 kronor. Tärnan (ex Ester ex Castle Holme) var byggd av järn 1875 i England och seglade under engelsk flagg på ulltraden. Efter att ha hört hemma i Norge och Danmark köptes hon 1922 av ett partrederi i Karlskrona.
Kapten Edson högg upp det gamla barkskeppet på förlisningsplatsen. Löpande och stående gods, beslag och annat gick förmodligen till något annat segelfartyg. Galjonsfiguren fanns det förmodligen ingen andrahandsmarknad för. Till museet kom den som gåva 1931.
Proveniens
- FartygTERNEN (1875)
- History
Castle Holme
An iron fullrigged ship built in 1875 by Bartram, Haswell & Co., Sunderland, as yard no. 83. Dimensions: 213'9"×34'5"×20'7" and tonnage: 1042 GRT, 996 NRT and 983 tons under deck.
1875 September
Launched at the shipyard of Bartram, Haswell & Co., Sunderland, for Hine Bros., Maryport. Assigned the official British Reg. No. 72923 and signal WCTR. Employed in the Tasmania and New Zealand trade.
c1880
Reduced to barque rig.
1882
Captain W. Bryce.
1908 January 31 - May 14
Sailed from Hobart to Falmouth f/o. From where she went to London to discharge the cargo.
1908
Sold to A/S Castle Holme (Anton H. Mysen); Fredrikstad, Norway. Captain O. Halvorsen.
1912
Sold to A/S Ester (H. Jacobsen), Fredrikstad, and was renamed Ester. Captain Rasmus Halvorsen.
1916 July 24
Sold to A/S Seilskibsrederiet Volante (V. Müller), Copenhagen, for DKK 400.000 and was renamed Ternen.
1921 June 11
Sold to Rederi AB Ronny, Stockholm, for SEK 45.000 and was renamed Ternan. Assigned the official Swedish Reg. No. 6688 and signal KDLJ. The new measurements were 63,40×10,64×6,31 meters and 1078 GRT, 986 NRT and 1600 DWT. Captain Klaes John Helge Norrby, Bromsten, was appointed in command.
1922 August 21
Sold to Erik Forssberg and Didrik Kindberg, Karlskrona. The new master was Captain Johan Algot Redin, Gökalund.
1924 December 18
Stranded at Hofs Hallar in a fog on voyage from London to Karlskrona in ballast. The wreck was bought for SEK 4000 by Captain Edson and broken up on the spot.
References:
Square-rigged ships, general references.
Svenska järn- och stålseglare.
Båtologen Årg. 29-31 (1991-93).
Hine, Alfred: The Holme Line of Maryport.
Sea Breezes Vol. 28 (1959), pp 162-171, ill.
- ProfessionFullriggare
- Alternative namesESTER CASTLE HOLME TÄRNAN
- Other informationFartyg år: 1875 || Rederi: ERIK FORSSBERG || Rederi ort: Sve, Karlskrona || Varv: Bartram, Haswell & Co ||
- DigitaltMuseumSearch in «TERNEN»
- History
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierS 1345
- Part of collectionSjöhistoriska museets föremål
- Owner of collectionSJÖHISTORISKA MUSEET
- InstitutionSjöhistoriska museet
- Date publishedAugust 15, 2014
- Date updatedFebruary 14, 2024
- DIMU-CODE011024829205
- UUID30d69ab0-16a5-40c0-851c-ab3ff7fc6ad5
- Tags