History
-
Fartyget byggdes 1940 på Fredrikstads Mekaniska Verkstad, Norge för Rederi AB Kare, redare Erik Olof Brodin. Fartyget hette då Lena. Enligt den norske skeppsbyggaren Meldahls patent fanns ångpannorna på däck och stod i överbyggnaden strax över maskinrummet. Detta gav förutom ökade lastutrymmen även bättre arbetsförhållanden för eldarna. 1943 överfördes Lena till Rederi AB Poseidon, även det ett Brodinrederi. Hon fick då namnet Lena Brodin.
I juni 1947 var Lena Brodin på väg till Brasilien från New York med last då en brand bröt ut i lastrum 3, tyvärr kunde inget göras utan nästföljande dag sattes hon på grund utanför Bermuda. Vraket såldes sedan till Norge där hon reparerades och gavs namnet Esquman.
Fartygets namn ändrat till Lena Brodin år 1945. Modellens namn ommålad till Lena Brodin i maj 1946.
Fartygsfakta:
År 1948 blev "Lena Brodin" förstörd av eld.
S/S Lena, byggd i Fredriksstad 1940 för Eederiaktiebolaget Kare.
Red.ab. Kare (Erik Brodin),
Br.t.1856,75.
Namnsignal SDNA
Reg.nr.8439 (SE. 1941).
Produktion
- TillverkareLauritz Osgaard & Sophus Olsen modellbyggeri
Classification
References
-
- FotoreferenserFo 183104dig(1-6); Fo 160337-38 DIA, Fo 43 097 C, Fo 75 329 -36 C, Fo 80 696 A, Fo 85 738 -40 AB
- HänvisningDiverse ritningar i SSHM:s arkiv: 1977:451/46-89 Sjöhistorisk årsbok 1990-1991, s73-75. Litt: Sjöhistorisk årsbok 1990-1991, s 73-75.
License information
-
License
Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier S 5043
- Part of collection Sjöhistoriska museets föremål
- Owner of collection SJÖHISTORISKA MUSEET
- Institution Sjöhistoriska museet
- Date published August 15, 2014
- Date updated April 16, 2025
- DIMU-CODE 011024830056
- UUID 3974038c-ba16-4304-bb6c-93afe0330f85
- Tags
2 comments
Hans-Lennart Ohlsson, August 4, 2017
Hej Hans-Lennart,
Enligt de källor jag hittar brann hon i juni 1947. 1948 såldes vraket till Norge där hon renoverades och sattes i bruk igen under sitt nya namn ESQUMAN.
Susanna Allesson Nyberg, August 11, 2017