Vrakdelar av en påstådd baltisk flyktingbåt på Östergarnsholm utanför Gotland.
Vrakdelar av en påstådd baltisk flyktingbåt på Östergarnsholm, dokumenterat i projektet Flyktens Materialitet. Båten ska ha legat på en udde längs ön under flera decennier tills de ...
Vrakdelar av en påstådd baltisk flyktingbåt på Östergarnsholm, dokumenterat i projektet Flyktens Materialitet. Båten ska ha legat på en udde längs ön under flera decennier tills den sveptes ut i havet och sköljdes upp i delar längs Östergarnsholms strand. Fyrbyn på ön ska under flera tillfällen under andra världskriget ha använts som vilo- och uppsamlingsplats för flyktingar från Baltikum som kommit i båtar av olika storlek.Fotograferad inom projektet Flyktens Materialitet.
Båten har legat strandad på öns södra udde från 1940- till
1970-talet. Vrakspillror som kan utgöra rester av båten finns
utspridda på ön. Enligt lokala informanter ska den strandade
båten ha varit på väg för att hämta flyktingar.
Framdrivning: Motor
Mått (meter): Längd cirka 12, bredd 3,5 meter
Ägarförhållanden: Övergiven
Besiktningsdatum: 3 november 2017, 21 september 2019
Koordinater (SWEREF 99 TM): Sektion 1 N 6373142 E 738704; Sektion 2 N 6373144 E 738704; Sektion 3 N 6373142 E 738799; Sektion 4 N 6373142 E 738810; Sektion 5 N 6373128 E 738942; Sektion 6 N 6372511 E 739142; Motordel N 6372294 E 739143
Tillstånd: Förfallen. Båten är sönderbruten i flera skrovsektioner,
som tillsammans med lösa vrakrester (bord, spant, vägare, knän
av järn för däcksbalkar samt däcksbalkar) är utspridda utmed
stranden. Sektion 1 är cirka 4,5 meter lång. Sektion 2 är ungefär
av samma storlek, och har suttit över sektion 1, till relingsnivå.
På dessa delar av båtlämningen är bordhalsarna synliga, samt
på sektion 2 även järnknän för däcksbalkar. Tillsammans utgör
sektion 1 och 2 resterna av styrbords bog. Sektion 3 är mindre
och verkar av formen på spanten att döma komma från ett skrovparti
längre akteröver. Sektion 4 och 5 utgörs av små spillror av
skrovet, i form av ett par borddelar med spantstumpar. Sektion
6 utgörs av ett 2,8 × 0,8 meter stort parti av skrovet samt två lösa
däcksbalkar. Svänghjulet från tändkulemotorn är till största delen
begravt i bottensanden.
Beskrivning: Båten har varit kravellbyggd, däckad och byggd av
ek. Spanten har varit cirka 12 × 10 centimeter grova och suttit på
cirka 30–40 centimeters inbördes avstånd. Borden, som spikats till
spanten med järnspik, har varit cirka 14 centimeter breda och 3
centimeter tjocka. Däcksbalkarna har varit omkring 10 centimeter
höga och 6 centimeter breda (och i något fall 290 centimeter
lång). Båten har haft en tändkulemotor vars svänghjul varit 16
centimeter brett och vars diameter uppgått till 54–55 centimeter.
Bedömning: Osäker flyktbåt
Informationen kommer från Mirja Arnshavs avhandling De små båtarna och den stora flykten. Arkeologi i spåren av andra världskrigets flyktingbåtar, där båtdelarna på Östergarnsholm registrerats som nummer 27 och nämns på sidorna: 156, 166–171, 174.
Foto inom projektet Flyktens materialitet vid Sjöhistoriska museet 2019-2021.