• Bilderna ingår i en dokumentation av projektet "Restaurering av restaurangvagn Statens Järnvägar, SJ ABo3a 2702 (senare SJ Ro2 2702)". Vagnen tillverkades av AB Svenska Järnvägsverkstäder i Linköping år 1927. Denna restaurangvagn är den enda bevarade i sitt slag. Efter en brand 1984 räddades den av Malmbanans vänner som påbörjade ett restaureringsprojekt. År 2007 tog Järnvägsmuseet över vagnen och fortsatte restaureringen. Vagnen utgör det största restaureringsprojektet på Järnvägsmuseet sen dess grundande. Syftet med projektet är att ge besökare en upplevelse av hur dessa vagnar såg ut när de var nytillverkade 1927.
    Photo: Järnvägsmuseet

Projekt "Restaurering av restaurangvagn Statens Järnvägar, SJ ABo3a 2702 (senare SJ Ro2 2702)".