Fartyg: EJDERN
Bredd över allt 4,49 meter
Längd över allt 22,39 meter
Reg. Nr.: 2136
Rederi: Museiföreningen Ångf Ejdern
Byggår: 1880
Varv: Götaverken, Göte...
Fartyg: EJDERN
Bredd över allt 4,49 meter
Längd över allt 22,39 meter
Reg. Nr.: 2136
Rederi: Museiföreningen Ångf Ejdern
Byggår: 1880
Varv: Götaverken, Göteborgs MV
Övrigt: 1880 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Ejdern till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Byggnadskostnad 22.500 kr. Trafik på traden Göteborg - Hjulvik - Kalvsund - Grötö - Hönö - Öckerö - Björkö.
1893 Ombyggd. Mellandäckets överbyggnad förlängs och förnyas med raka sidor och rektangulära förnser. Dessutom byggs en styrhytt. Nytt tonnage 59 brt, 41 nrt.
1898-02 Såld till Roxens Ångbåts AB, Linköping för 21.616,76 kr. Trafik på traden Linköping - Grensholm. Även trafik på Stångån och Kinda kanal.
1899-10-11 Insatt i trafik på traden Stockholm - Mariefred efter avslutat sommarsäsong i Östergötland.
1899-11 Grundstöter vid Kalfholmarne utanför Kalkuddens tegelbruk och får propellern så svårt skadat att fartyget måste bogseras till Stockholm för reparation. Åter i trafik dagen efter.
1899-12-19 Sista tur på traden Stockholm - Mariefred.
1901-03 Såld till fabrikör Gottfrid Bergström, Linköping, lantbrukare Gustaf Larsson, Bonnorp och järnhandlare Axel Wentzell, Linköping.
1904 Såld till ett partrederi i Linköping med trävaruhandlaren Carl Gustaf Nilsson (50 %), gårdsägaren Gustaf Alfred Nilsson (25 %) och godsägaren Anders Gustaf Persson (25 %). Ett plåttak byggs över hela övre däck. Nytt tonnage.
1906 Såld till Södertelje Ångslups AB, Södertälje för 16.500 kr. Trafik på traden Södertälje - östra Mörkö. Även fraktfart i den östra delen av Mälaren.
1924-04-29 Södertälje Ångslups AB i likvidation. Fartyget övertaget av Södertälje Nya Ångslups AB.
1925-01-10 Såld till fartygets besättning med kaptenen Johan Richard Fredmark i spetsen för 6.000 kr.
1937 Ny ångpanna installeras. Pannan är byggd vid Ludvigdbergs Mekaniska Verkstad, Stockholm 1894 och kommer från bogserbåten Exelcior.
1958-02-27 Såld till Södertälje stad för 7.000 kr. Upplagd vid kaj i Maren, Södertälje för att "bevara ett för Södertäljeborna välbekant inslag i stadsbilden".
1959 Uthyrd för 600 kr/år till Fru Astrid Szabo under två år. Används som servering.
1963-10-01 Hamnstyrelsen i Södertälje beslutar att sänka henne i Landsortsdjupet. Ångmaskinen lyfts ur och skänks till Östra Sörmlands Museum i Södertälje.
1964 Fartyget skänks till Gert Ekström, Stockholm som vid tillfället är hamnkapten i Södertälje.
1964-05-15 Fartyget bogseras för 450 kr av Avelins Bogsering AB till Norr Mälarstrand, Stockholm. Upprustningsarbetet startar under ledning av Gert Ekström och Lars Lindh.
1965-02-01 En dieselmotor, av fabrikat EllWe, 36 hk, 26 kW, installeras. Med denna får fartyget en toppfart av 2 knop.
1965 Fartyget lånas ut till Sveriges Radio TV för att användas vid inspelningen av TV-serien Hemsöborna.
1966-05-28 Dieselmotorn byts ut mot en ångmaskin som tas ur den, för 5.000 kr, inköpta ångbogseraren Wikingen (ex. Marma III). Även Wikingens ångpanns flyttas över till Ejdern.
1968-08-21 Skrufångfartyget Ejdern AB bildas.
1970 Utchartras till Mälartrafik AB, Stockholm. Trafik på traden Sigtuna - Skokloster - Skarholmen.
1972 Oljeeldning installeras.
1972-08 Museiföreningen Ångfartyget Ejdern bildas. Föreningen ska succesivt köpa upp alla aktierna i Skrufångfartyget Ejdern AB. Man får nu tillbaka den gamla styrhytten som har magasinerats på Östra Sörmlands Museums lager.
1974 Museiföreningen Ångfartyget Ejdern är nu ensam ägare till fartyget. Skrufångfartyget Ejdern AB likvideras.
1974-10-16 Fartyget återfår sin originalångmaskin från 1880. Maskinen har sedan 1963 varit utställd på Östra Sörmlands Museum i Södertälje.
1975-09-21 Ankommer till Göteborg för att medverka vid invigningen av Götaverkens cityvarv i juni 1976.
1976 Fartyget renoveras vid Lindholmens varv i Göteborg och sätts in i trafik i Stockholms södra skärgård och Mälaren.
1984 Är nu åter koleldad.
2005-06-22 Inhyrd av Styrsöbolaget AB/Västtrafik för att fira fartygets 125-årsjubileum. Två turer på traden Saltholmen - Köpstadsö - Styrsö - Brännö Husvik - Styrsö - Köpstadsö - Saltholmen samt en kvällstur på traden Stenpiren - Öckerö - Hjuvik - Stenpiren.
(Forum skärgårdstrafik)