Fartyg: ARCTURUS
Bredd över allt 14,38 meter
Längd över allt 91,5 meter
Reg. Nr.: 6044
Rederi: Ångfartygs AB Gefle
Byggår: 1918
Varv: Fredrikstads MV, Fredrik ...
Fartyg: ARCTURUS
Bredd över allt 14,38 meter
Längd över allt 91,5 meter
Reg. Nr.: 6044
Rederi: Ångfartygs AB Gefle
Byggår: 1918
Varv: Fredrikstads MV, Fredrikstad (N)
Övrigt: Fartyget byggdes 1918 i Norge och levererades från Fredrikstads Mekaniske Verksted som nr 219 i varvets produktion. Det var på 2648 bruttotons och mättes till 1537 nett-tons. Det försågs med ett fyrcylindrigt compoundångmaskineri vilket gav en effekt på 780 indikerade hästkrafter. Första ägare blev det Brodinägda Gävle rederiet Ångfartygs AB Gefle. Fartyget kolliderade på 1920-talet vid två tillfällen med andra fartyg, inga uppgifter om skador men kanske ledde dessa haverier till att rederiet hanmnade i ekonomiska svårigheter varvid Svenska Handelsbanken 1923 övertog fartyget men ganska omgående sålde det till A/S Forenede Rederier i Kristiania, senare kallat Oslo. Fartyget gavs nu namnet Etna. Sista september 1926 köptes Etna av AB Transmarin i Helsingborg och drogs till varv där maskineriet byttes ut. I augusti året därpå sattes det i trafik igen. fartyget var otursförföljt i och med att det eldhärjades i skansutrymmet med dödlig utgång för tre besättningsmän, detta inträffade 1929. Tre år senare, 1932, skadas fartyget svårt i en orkan och måste bogseras. Nytt haveri infträffar 1937 då fartyget skads i storm samt 1940 då det skadades i is och började ta in vatten. I mars 1940 avgick fartyget till USA men kunde inte återkomma pga den minjhspärr som tyskarna la ut i Nordsjön. Slutligen gick fartyget sitt öde till möte då det torpederas i Atlanten på resa mellan New York och Montivideo. Besättningen räddade sig i livbåtarna och drev omkring i nio dygn och 925 sjömil innan de räddades.
Other informationRederi: Ångfartygs AB Gefle || :: Varv: Fredrikstads MV, Fredrikstad (N) || :: Bredd över allt 14,38 meter || :: Längd över allt 91,5 meter || :: Maskinstyrka 780 ind hkr || ::