• Bröllop på gården Akslunda i Fjärdingslöv.(se PAM 4425) Negativ 18x24  70:1846.
    Photo: Trelleborgs museum

Bröllop på gården Akslunda i Fjärdingslöv.(se PAM 4425) Negativ 18x24 70:1846.

2 comments

• Gården på bild är Asklunda i Fjärdingslöv. 2017 brann allt utom boningshuset och svinstian ned.
  • Att bilden på bröllopssällskapet på Asklunda har tillhört Karin Svensson på Gylle gård kan ha sin naturliga förklaring i det att Karin i sin ungdom bodde på Asklunda.

I Gylle församlings husförhörslängder hittar man på 1840-talet paret Sven Jönsson och Karna Christoffersdotter boendes på Asklunda med de gemensamma sönerna Christoffer, Jeppa, Lars och Ola. Samtliga söner med efternamnet Svensson. Husbonden Sven dog 1857, men Karna och sönerna drev gården vidare fram till moderns död 1878.

Äldste sonen Christoffer tog över Asklunda och 1881 stod bröllopet mellan honom och Boel Persdotter. De yngre bröderna lämnade gården. 1903 dog Christoffer. Äktenskapet mellan Christoffer och Boel varade i 22 år, men paret förblev barnlöst.

1896 hade den yngre brodern Jeppa återvänt till gården med sina två barn Sven och Karin. Jeppa hade sju år tidigare blivit änkling. Vid återkomsten till gården var Sven och Karin sjutton respektive sexton år gamla. 1903 gifte Karin Svensson sig med Samuel Svensson och paret flyttade så småningom till Gylle gård. 1906 tog Sven över Asklunda efter fadern som dog samma år. Sven gifte sig 1913 med Bengta Andersson från Tullstorp och paret fick tre barn.

Det är inte helt osannolikt att fotografiet föreställer det nygifta paret Karin Svensson och Samuel Svensson 1903. Fotografiet har enligt Trelleborgs museum dessutom tillhört fru Svensson på Gylle gård. Men bilden skulle även kunna vara taget vid bröllopet mellan Sven och Bengta 1913.