Passagerarångfartyget ESKILSTUNA II av Eskilstuna i Eskilstuna hamn.
Fartyg: ESKILSTUNA II
Bredd över allt 5,24 meter
Längd över allt 31,18 (pp) meter
Reg. Nr.: 1749
Rederi: Eskilstuna Nya Rederi AB
Byggår: 1868
Varv: Motala Verksta ...
Fartyg: ESKILSTUNA II
Bredd över allt 5,24 meter
Längd över allt 31,18 (pp) meter
Reg. Nr.: 1749
Rederi: Eskilstuna Nya Rederi AB
Byggår: 1868
Varv: Motala Verkstad
Övrigt: 1868 Levererad av Motala Verkstad som Eskilstuna till det nybildade Eskilstuna Ångfartygsbolag, Eskilstuna. Trafik mellan Stockholm och Eskilstuna.
1886 Eskilstuna Ångfartygsbolag går ihop med konkurrentrederiet Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna. Fartyget omdöpt till Eskilstuna II.
1903-02-27 Såld, tillsammand med Eskilstuna I till Eskilstuna Nya Rederi AB, Eskilstuna för 69.000 kr när Eskilstuna Rederi AB träder i likvidation.
1920-04 Grundstöter i svår dimma mellan Klocksten och Sundby på väg från Eskilstuna. Dras loss dagen efter av Transportbolagets Hugin med hjälp av bogserbåten Kaime.
1926-02-10 Eskilstuna Nya Rederi AB byter namn till AB Enrab, Enköping och går därefter i likvidation.
1926-03-01 Övertas av Eskilstuna Rederi AB, Eskiltuna.
1939 Eskilstuna Rederi AB byter namn till Rederi AB Enrab, Enköping och går därefter i likvidation.
1939-07-07 Såld till Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna för 10.000 kr.
1945-01 Såld Oscar Persson, Källsbyn för 15.000 kr. Ny hemort Lennartsfors. Trafik på traden Arvika - Säffle - Åmål - Stömne.
1946 Omdöpt till Esaias Tegnér.
1946 Såld till RoS, Resor och Studier, KFUM:s Resetjänst, Göteborg för 15.500 kr. Ombyggnad och renovering inleds vid Bohus varv, Göteborg.
1947 Upplagd efter att man gett upp renoveringsarbetet.
1948-06-15 Såld till KFUM, Göteborg för 6.500 kr.
1948 Ombyggd till pråm vid Bohus varv.
1951-01 Såld till Ingenjörsfirman Myrén & Co, Göteborg.
1951-09 Såld till Firma Skrot- och Avfallsprodukter, Göteborg för 4.000 kr.
1952-01 Såld till Sten A Olsson, Göteborg för 4.500 kr.
1951-03 Såld till Torsten Johannisson, Göteborg. Skrotad.
(Forum skärgårdstrafik)
lll