Fartyg: GAUTHIOD
Bredd över allt 7,5 meter
Längd över allt 58,2 meter
Reg. Nr.: 1669
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1873
Varv: J & W. Dudgeon, Lond ...
Fartyg: GAUTHIOD
Bredd över allt 7,5 meter
Längd över allt 58,2 meter
Reg. Nr.: 1669
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1873
Varv: J & W. Dudgeon, London (UK)
Övrigt: GAUTHIOD Reg nr 1669, 58 x 7,5 m, 250 nhk, 730 brt, 544 nrt. Byggdes 1873 av J & W Dudgeons varv i London som skonertriggad hjulångare och levererades tillsammans med rederisystern Svithiod till Rederi AB Svea i Stockholm. Byggdes för ångbåtslinjen Stockholm-Lübeck. De bägge ångarnas fartresurser motsvarade inte de löften som utlovats. De presterade inte mer än 8 knop, samtidigt som de visade sig vara mycket dyrbara i drift då deras ångpannor förbrände stora mängder stenkol. Rederiledningen lät därför 1875 W Lindbergs Varf i Stockholm bygga om de primitiva maskinerna till mer ångbesparande av kompoundtyp. Efter det att trippelexpansionsångmaskinen uppfunnits inmonterades en förbättrad version i Gauthiod vintern 1887/1888 samtidigt som fartyget förändrades till propellerdrift. Gauthiod erhöll också vid denna ombyggnad nya ångpannor vilka gav högre tryck till propellermaskineriet. Farten ökade till 12 knop och kolförbrukningen sjönk. Ångaren övertogs 1909 av nybildade Stockholms Rederi AB Svea. Den fortsatte på lübeckstraden fram till 1931 då den utrangerades och överlämnades till marinen sedan maskineriet urtagits. Gauthiod omändrades till målfartyg och sänktes under övningsskjutningar i Danziger Gatt nordost Landsort 9.8 1932.
(Svensk kusttrafik 1840-1940)
Byggd 1873 vid J. & W. Dudgeons varv i London för Rederi AB Svea. Avsett för passagerar- och styckegodslinjen Stockholm - Lübeck. Hade ursprungligen en compoundångmaskin på 250 nom. Hkr och mätte 49 nyläster. Byggdes om 1888 till propellerångare.
S/S Gauthiod - hjuldamper. GAUTHIOD, fra 1873. 1872 12. Beställd. Levererades i december 1873 till Rederi Ab Svea, Stockholm. Byggd som skonertriggad hjulångare.
1874. På våren, Insatt mellan Stockholm - Lübeck. (gick i denna trafik i princip fram till 1931). 1874. Gauthiod gick med 11 389 kr i förlust.
1875. Våren. Beslut fattas om att antingen sälja systerfartygen eller att sätta in dem på en annan linje. Revisorerna vägrade att granska förvaltningen som i den del som angick SVITHIOD och GAUTHIOD då förlusterna var så höga. 1875. Byggdes maskineriet om vid W Lindbergs MV, Stockholm.
1887. Gjorde 27 resor mellan Stockholm - Kalmar - Lübeck.
1887 - 1888. Under vinterhalvåret så genomfördes en ombyggnad på Lindbergs varv i Stockholm. En trippelångmaskin med propellerdrift installeras. Skovelhjulen tas bort. Farten ökades till ca 12 knop. Maskinen var av en unik konstruktion vilket resulterade i att maskinkonstruktören Ferdinand Flodman utnämndes till riddare av Vasaorden. 1894 10 01.
Rederi AB Svea går i konkurs/upplöses och rekonstrueras. Det nya namnet blir Nya Rederi AB Svea. 1908 05 11. Genom fusion med Stockholms Ångfartygs Ab, Stockholm bildas Stockholms Rederi Ab Svea.
1914. Annonserad på Stockholm - Kalmar - Lübeck 2 ggr per vecka.
1914. Utchartrad till ”excellensen Nobel” för resor till Raumo, Finland. Fartygen förde med hemvändande ryssar då 1:a världskriget brutit ut. Denna trafik var så omfattande att fler fartyg sattes in i ”rysstrafiken”, vissa dagar kunde så många som 1 200 ryssar skeppas ut ifrån Gävle.
1918 - 1919. Utchartrad till Franska staten för att föra hem franska soldater efter 1:a världskrigets slut.
1931. Tas fartyget ur trafik och inredning, samt maskin tas bort. Maskinen installeras i rederikollegan MJÖLNER där den fungerade klanderfritt tills fartyget höggs upp 1954.
1931 12. Såld till upphuggning. 1932 05. Överlämnas skrovet till flottan, för att användas som målfartyg. 1932 08 10. Sänks fartyget under en skjutövning i Danziger Gatt nordost om Landsort. Det var pansarskeppen GUSTAV V och DROTTNING VICTORIA som beskjöt skrovet.
Other informationRederi: Stockholms Rederi AB Svea || :: Varv: J & W. Dudgeon, London (UK) || År: 1873 :: Bredd över allt 7,5 meter || :: Längd över allt 58,2 meter || :: Maskinstyrka 1000 ind hkr || Fartygsfakta Gr. ton 730 Namnsignal HLFT Reg nr 1669 (Ll. 1895-96)
Längd (fot): 190 || Bredd (fot): 24 || Djup (fot)12, 8 || Konstruktör: Dudgeon, J. W. || Beställare: Stockholms Red AB Svea ||