Fartyg: NORDSTJERNAN
Bredd över allt 8,3 meter
Längd över allt 61,2 meter
Rederi: Ångfartygs AB Bore
Byggår: 1872
Varv: Motala Warf i Norrköping
Övrigt: NORDSTJE ...
Fartyg: NORDSTJERNAN
Bredd över allt 8,3 meter
Längd över allt 61,2 meter
Rederi: Ångfartygs AB Bore
Byggår: 1872
Varv: Motala Warf i Norrköping
Övrigt: NORDSTJERNAN=(NORD*=) NORDSTERNE=NORDSTJERNAN Reg nr 1332, 61,21x 8,30 m, 160 nhk, dubbla propelleraxlar, 13 knop, 518 registerton. Byggdes 1872 av Motala Warf i Norrköping. Levererades till Westernorrlands Ångfartygsbolag i Sundsvall. Kallades för "Sundsvalls fåfänga" och "Bottenhavets pärla". Insattes 7.5 1872 på traden Stockholm-Sundsvall-Härnösand-Örnsköldsvik där resan till Sundsvall avverkades på omkring 13 timmar. Ångaren ombyggdes 1888 med nytt maskineri vilket gav det en fart av 15 knop. 1893 kolliderade Nordstjernan med ångslupen Gerda i Ångermanälven. Ångslupen ramponerades illa och sjönk med 11 människor ombord. Nordstjernan kolliderade 1896 med segelskeppet Vigilant nära Sundsvall. I slutet av 1890-talet planerade ett nybildat konsortium av aktieägare från Stockholm att överta fartyget, men ett i all hast bildat Sundsvallskonsortium lyckades hindra detta och behålla ångaren i Sundsvallstrakten. Den såldes dock 1900 till Rederi AB Sverige-Kontinenten och insattes i ombyggt skick mellan Trelleborg-Sassnitz. Det påstås att ångarens namn ändrades så att det stod Nord med en stjärna efter i stäven, (för att utländska trafikanter lättare skulle förstå ångarens namn). Officiellt hette ångaren emellertid fortfarande Nordstjernan. Den ersattes 1907 av de nya tågfärjorna och lades upp. Nordstjernan såldes därefter till H Müller i Swinemünde och gick åren 1910-1911 med namnet Nordsterne på linjen Swinemünde-Bornholm-Ystad-Malmö-Köpenhamn. Såldes redan 13.5 1912 till Transitobolaget i Åbo vilka satte in nyförvärvet på traden Åbo-Lübeck och från säsongen 1913 Åbo-Stockholm med det tidigare namnet Nordstjernan. Inköptes 21.5 1918 av Ångfartygs AB Bore i Åbo och ombyggdes kraftigt hösten 1918 med omändrade överbyggnader och skrov anpassat för isbrytning. Ångaren ersatte den havererade Halland. Nordstjernan trafikerade traden Stockholm-Åbo och från 1949 Stockholm-Åbo-Helsingfors. Nordstjernan skulle utrangeras 1954 men användes även 1955. Avgick sista resan från Stockholm till Åbo 11.9 1955. Skrotades i Åbo. Avfördes ur finska skeppsregistret 1956.
(Svensk kustsjöfart 1840-1940)
Other informationRederi: Bore Lines || :: Varv: Motala Warf i Norrköping || :: Bredd över allt 8,3 meter || :: Längd över allt 61,21 meter || :: Maskinstyrka 160 nom hkr || ::