Farmaplan under reparation. Verkmästare Carl Aldén kom som kunnig flygplanssnickare till Galarvarvet 1914 från Nyrop och Ask i Landskrona. Lokalen är sannolikt flygverkstäderna på ...
Övrigt: Den första maskinen av typ Farman HF 23 i Marinens Flygväsende inköptes från Frankrike 1913, och den betecknades inom MFV som "flygbåt". Den skulle fram till 1917 komma att ...
Övrigt: Den första maskinen av typ Farman HF 23 i Marinens Flygväsende inköptes från Frankrike 1913, och den betecknades inom MFV som "flygbåt". Den skulle fram till 1917 komma att följas av ytterligare tio; sju av dessa tillverkades i Sverige av Södertelge Werkstäder som modell SW 1, och två av delar från havererade maskiner vid Torpeddepartementet vid flottans varv i Stockholm (TDS). Maskinerna numrerades inom MFV F I-IX och 3-7. P g a haverier och underhåll var aldrig samtliga maskiner i tjänst samtidigt. Den sista maskinen ströks 1920. Motor Thulin A (licenstillverkad Le Rhone), spännvidd 18,08 m, längd 8,89 m. Vem av herrarna på bilden som är verkmästare Carl Aldén är inte bekant.
SubjectFarmaplan under reparation. Verkmästare Carl Aldén kom som kunnig flygplanssnickare till Galarvarvet 1914 från Nyrop och Ask i Landskrona. Lokalen är sannolikt flygverkstäderna på Galärvarvet ca 1920.