Fartyg: FAGERUDD
Bredd över allt 3,74 meter
Längd över allt 18,90 meter
Reg. Nr.: 3829
Rederi: K.H. Lundevall, Enköping
Byggår: 1896
Varv: Oskarshamns MV
Övri ...
Fartyg: FAGERUDD
Bredd över allt 3,74 meter
Längd över allt 18,90 meter
Reg. Nr.: 3829
Rederi: K.H. Lundevall, Enköping
Byggår: 1896
Varv: Oskarshamns MV
Övrigt: 1896-05-20 Sjösatt. Då beställarna har bråttom har varvet redan eldat på pannan och man gör provtur direkt efter sjösättning.
1896-06 Levererad av Oskarshamns Mek. Verkstads och Skeppsdockas AB som Furesøen till A/S Hotel "Kongen Af Danmark, Köpenhamn, Danmark.
1896-07 Efter ankomsten till Köpenhamn lyfts fartyget upp på en fyrhjulig vagn av trä och fortsätter sedan resan till Holte landvägen. På Lyngby gade går en av hjulringarna sönder. Man beslutar då att byta alla hjulringarna eftersom den sista biten till Holte är ganska besvärlig. Detta arbete tar en hel vecka. I slutet av juli insatt i trafik på traden Holte - Jægerhuset - Næsseslottet.
1898 Tas ur trafik och ersätts av båtar från A/S Baadfarten Lyngby-Farum. Anledningen är att det visat sig att ångaren är i största laget. Vid lågvatten går hon ibland på grund i kanalen och vid högvatten kommer hon inte under bron vid Dronninggards Allé.
1900-06-25 Såld till Ångbåts AB Bomhus, Gävle och finns att avhämta i Holte. Gävlesailorn John Berg och en maskinist åker ner till Holte och finner henne ligga nedsjunken i strandkanten med maskinrummet fyllt med sand. Det tar flera veckor att få henne i körbart skick. Efter transporten, som innebär att hon ligger ca en vecka vid en jänvägsövergång då kärrans hjul gått sönder, väl kommer till Köpenhamn tag John Berg en tom vinflaska, fyller den med vatten och döper ångaren till Bomhus II. Trafik på traden Gävle - Kastet.
1917-05-21 Såld till pr/Klas H Lundewall, Enköping för 20.500 kr och omdöpt till Fagerudd. Trafik till värdshuset Fagerudd i Svinnegarnsviken, Enköping samt turer till Väppeby - Kotte - Österby - Staxhammar - Arnöberg och Ingby.
1927-05-21 Såld till Bror A. Johansson, Holmsund för 14.500 kr och omdöpt till Döbeln. Trafik från Umeå till Holmsund, Sand, Tuvan och Strömbäck vid Västerfjärden.
1933-07-04 Såld till Frithiof Edman, Ljungskile för 4.300 kr och omdöpt till Storholmen.
1934-05 Insatt i trafik i Stockholm på traden Ropsten - Tranholmen - Storholmen - Bastuholmen - Näsby - Viggbyholm.
1936-05 Stationerad i Göteborg och insatt i trafik för Gunnar Bryngelsson på lustturer till Kungälv fram till midsommar, därefter badturer till Galterö.
1938-03-15 Såld till Emil Olsson, Lennartsfors för 4.500 kr. Trafik på Dalslands kanal, traden Bengtsfors - Köpmannebro.
1947-04-12 Såld till Oscar Persson, Lennartsfors.
1951 Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Deutz.
1952 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, installeras.
1955-07-02 Oscar Persson går ur tiden och båten övertas av dottern Gertrud och hennes man, busschaffören Kjell D Andersson, Bengtsfors. Förlängd.
1969-12-05 Såld till Gertrud Andersson, Bengtsfors.
1969 Ombyggd vid Kållandsö varv. Förlängd 3 meter.
1973 Ombyggd vid kaj i Bengtsfors. Ny styrhytt.
1991 Traden kortas till Bengtsfors - Håverud.
1994 Såld till Storholmen - Lindekullen AB, Bengtsfors.
1998 Såld till Vassgärdet Fastigheter i Bengtsfors AB, Bengtsfors. Trafik för Storholmens Rederi AB, Bengtsfors.
2008 Såld till Storholmens Kanaltrafik AB, Bengtsfors.
(Skärgårdsbåtar.se)