Fotodatum 28/8 1933. fartyget passerar genom Tenösund på ingående mot Stockholm.
Fartyg: WESTERNORRLAND
Bredd över allt 7,42 meter
Längd över allt 45,30 meter
Reg. Nr.: 1319
Rederi: Ångfartygs AB Södra Norrland
Byggår: 1867
Varv: Södra Varvet, W ...
Fartyg: WESTERNORRLAND
Bredd över allt 7,42 meter
Längd över allt 45,30 meter
Reg. Nr.: 1319
Rederi: Ångfartygs AB Södra Norrland
Byggår: 1867
Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB
Övrigt: WESTER-NORRLAND=WESTERNORRLAND=VESTERNORRLAND Reg nr 1319, 45,30 x 7,42 m, 260 ihk, 545 brt, 396 nrt. Byggdes 1867 av Södra Varvet i Stockholm för Wester Norrlands Ångbåts AB i Sundsvall. Byggdes enligt notis i Hernösandsposten 1867 som lastångare med endast 10 dubbelhytter för passagerare. Som registrerad ägare 1868 stod Filip Slöör i Stockholm och 1871 var fartyget registrerat på huvudredaren Th. Reinhold Thuresson i Sundsvall (för Wester Norrlands Ångbåts AB). S/S Westernorrland såldes 1896 till Sundsvall-Wasa Ångfartygs AB där även samme Th. Reinhold Thuresson var huvudredare och i april 1897 till Ångfartygs AB Södra Norrland i Gävle. Westernorrland ombyggdes 1899 i Köpenhamn med nytt däck och inbyggd överbyggnad. Från den 20.4 1901 var Alfred Gyllenkrok befälhavare ombord på fartyget. Den 3.10 1903 råkade Westernorrland ut för en orkanliknande svår storm och erhöll skador p g a sjöhävningen. Reparationskostnaderna belöpte på 1 060 kr. Ångaren drabbades 13.11 1906 av soteld i skorstenen under färd över Nordmalingfjärden. Virke höggs bort och vatten sprutades över skorstenen för att förhindra att elden spred sig. Kappar och inredning förstördes och skadorna kostade 2.370 kr att åtgärda. Ångarens befälhavare Alfred Gyllenkrok jämte ett redarkonsortium i Gävle köpte ångaren 1910. I januari 1912 inleddes underhandlingar mellan Sveabolaget och kapten Gyllenkrok om övertagande av Westernorrland som i februari inköptes för 110 000 kr. Fartyget reparerades och ombyggdes vintern 1921 för 33 000 kr. Inför klassningen 1925 måste ångaren ytterligare repareras för att erhålla sjövärdighetsintyg. S/S Westernorrland trafikerade 1867?1895 Stockholm?Sundsvall?Härnösand vilken linje efter någon tid förlängdes till Nyland?Örnsköldsvik, 1896 Sundsvall?Vasa och 1897?1903 Stockholm?Gävle?Sundsvall?Härnösand?Örnsköldsvik. Trafikerade 1904?1913 Stockholm?Sundsvall?Härnösand?Nordmaling och 1914 ? troligen t o m 1918 Stockholm?Norrköping?Stockholm?Sundsvall?Härnösand?Örnsköldsvik?Husum?Nordmaling?Norrbyskär?Hörnefors?Holmsund?Sikeå?Gumboda?Kallviken?Skelleftehamn?Kåge. S/S Westernorrland gick 1919?1936 i trafik Stockholm?Sundsvall?Härnösand?Örnsköldsvik?Umeå och 1923?1932 Stockholm?Härnösand?Holmsund (endast södergående och inte 1924?25)?Umeå och 1937 Stockholm?Örnsköldsvik?Husum?Skelleftehamn (retur Sundsvall?Stockholm) samt 1938 Stockholm?Sundsvall?Härnösand?Umeå. I december 1938 framförde Sveabolagets VD önskan att få utrangera Westernorrland vars bokförda värde var 8 000 kr. Ångaren låg upplagd 1939 och såldes i september 1939 för 7 500 kr som skrot till Eisen und Metall A/G i Essen, Tyskland. Levererades till Bremerhaven men osäkerhet råder om ångaren skrotades. Möjligen kan den istället ha använts som militärt logementsfartyg. Okänt öde.
(Svensk kustsjöfart 1840-1940)
Other informationRederi: Stockholms Rederi AB Svea || :: Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB || :: Konstruktör: Agerskow, Kai || :: Bredd över allt 7,42 meter || :: Längd över allt 45,30 (pp) meter || ::