Ägare:/1955-64/: Rederi AB Transoil. Hemort: Göteborg.

5 comments

• Vem var Bo Sörman Sanden.
    Finns det i så fall någon bild på den.tacksam för svar.Ann-kristin Olsen.

• Hej. Sjöhistoriska mycket lite information om enskilda sjömän så vi kan tyvärr inte ta reda på detta. Fartyget Argo har vi dock en bild på som du kan se här: https://digitaltmuseum.se/021015760342
  • 1957 seglade jag lättmatros i m.t. TINNY, en av "de bästa båtarna" som jag seglat i som manskap. Fartyget hade en mycket hög boendestandard och publika utrymmen, d.v.s. enmanshytter med luftkonditionering samt tvättställ med varmt/kallt vatten i varje hytt. Till detta välutrustade hobbyrum, snickeri och foto samt bibliotek/studierum - om jag minns rätt. Dessutom en tandklinik midskepps med tandläkare + sköterska under minst en Atlantresa/året. Lagde något hål på resa till Curacao med avdrag i "den blå" för amalgamkostnaden, i övrigt gratis. I besättningen ingick en Tvättman, en befattning som hanterade fartygstvätten samt besättningens individuella tvätt. Till middagsmålet serverades en öl, s.k. S-mandricka. Vi som inte gillade öl kunde byta den mot en läsk. Flera i manskapet, inkl. undertecknad, blev senare styrmän och befälhavare i handelsflottan. Befälhavaren hette Bratting vill jag minnas, en rejäl och respekterad person som med omsorg valde sin besättning. Därmed bidrog han till en bra ombordmiljö och en trivsam tid ombord.
    Erik Hammarström
    Sjökapten