Övrigt: I juli 1925 företog amiral Henry Lindberg en flygning från Malmö till England. Flygningen uppmärksammades bl a eftersom den skedde i hårt väder. Förare var kapten Arvid Flo ...
Övrigt: I juli 1925 företog amiral Henry Lindberg en flygning från Malmö till England. Flygningen uppmärksammades bl a eftersom den skedde i hårt väder. Förare var kapten Arvid Flory. Jfr Fo220135 och -36 samt Fo19035A och Fo19041A. I kopians baksidestext uppges att planet var av typ Hansa Brandenburg typ 44; 44 var dock maskinens reg. nr, typbeteckningen var 42. Bilden uppges i texten på monteringsbasen vara tagen vid amiralens återkomst till Galärvarvet i Stockholm; ingenting i bildens bakgrund binder den dock till Galärvarvet. Hansa typ 42 (Heinkel HE 2) beställdes från Svenska Aero AB (Heinkels dotterföretag) till Marinens Flygväsende i tre exemplar (nr 42 till 44) 1923 och kom i tjänst följande år. Fram till 1927 kom ytterligare tre maskiner (nr 45 till 47) av denna typ att beställas från Svenska Aero och Centrala Flygverkstaden (tidigare Galärvarvet). I Flygvapnet, dit maskinerna överfördes 1926, blev typbeteckningen S 3. Genom sitt släktskap med tidigare konstruktioner från Hansa und Brandenburgische Flugzeugwerke kom maskinerna att oegentligt kallas Hansa-Brandenburg. Planen benämndes även "Rolls-Hansa" efter sin motortyp. Rolls-Hansorna tjänstgjorde till 1935. Motor Rolls-Royce Eagle IX 360 hkr, spännvidd 18 m, längd 12,67 m.